Ceny pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach sa v súčasnosti pohybujú na priaznivej úrovni a nevykazujú výrazné výkyvy. Situácia sa však môže už o dva roky zásadne zmeniť. Nový európsky systém obchodovania s emisnými povolenkami – ETS II – má podľa analytikov potenciál spôsobiť dramatický rast cien benzínu a nafty, pričom slovenských motoristov čaká bezprecedentný nárast výdavkov na mobilitu a kúrenie.
ETS II prinesie skokové zdraženie
Od roku 2027 sa stane súčasťou legislatívy Európskej únie nový systém ETS II, ktorý zavedie povinnosť nakupovať emisné povolenky nielen pre energetický a priemyselný sektor, ale po novom aj pre dodávateľov palív na trh. Emisie spôsobené spaľovaním benzínu, nafty či zemného plynu už viac nebudú riešené len na úrovni výrobcov, ale náklady sa priamo premietnu do cien pre bežných spotrebiteľov.
Odhadovaná cena emisnej povolenky by mohla v úvodnom období dosiahnuť až 200 eur za tonu CO2. Pri takejto úrovni by zdraženie motorových palív predstavovalo približne 60 centov za liter, čím by sa priemerná cena 95-oktánového benzínu mohla zvýšiť zo súčasných 1,50 eura až na 2,10 eura za liter. Trend rastu však nemusí skončiť len pri tejto hranici. Predpoklady odborníkov uvádzajú, že do roku 2030 môže cena povolenky kolísať v rozmedzí od 100 do 300 eur za tonu, čím sa očakávajú ešte výraznejšie cenové výkyvy.

Model z Nemecka, kde už dnes platí za emisie úroveň 55 eur za tonu CO2, ukazuje reálny vplyv na konečnú cenu pre motoristov. Tamojší spotrebitelia si už zvykli na určitý stupeň zaťaženia, no s príchodom ETS II ich čaká ďalšie zvýšenie cien palív o 35 až 38 centov na liter. Pre slovenský trh, na ktorý sa emisné povolenky zatiaľ nevzťahujú, znamená adaptácia systému očakávaný prudší a okamžitý cenový skok. Aj pri konzervatívnom odhade ceny 70 eur za tonu CO2 by pohonné hmoty mohli zdražieť minimálne o 18 centov za liter.
Bez prechodného obdobia a s finančným tlakom
Motoristi na Slovensku sa tak v roku 2027 ocitnú bez možnosti postupnej adaptácie či prechodných opatrení. Dôsledkom bude výrazné zvýšenie výdavkov na denné dochádzanie aj náklady na vykurovanie v domácnostiach. Nové pravidlá napĺňajú ciel EÚ vytvoriť silnú finančnú motiváciu na prechod k ekologickejším technológiám. Z pohľadu domácností to znamená zvažovať skoršiu výmenu automobilov so spaľovacím motorom za elektromobily či investíciu do tepelných čerpadiel alebo moderných variant kúrenia s nižšími emisiami.
Hoci legislatíva ponecháva teoretickú možnosť odkladu účinnosti ETS II v prípade potvrdenia výrazného sociálneho dopadu, aktuálne nie sú známky, že by sa Európska únia pripravovala na takýto scenár. Všetky doterajšie informácie a rozhodnutia smerujú k zavádzaniu systému od stanoveného termínu v roku 2027, čím ostáva málo času na prípravu zo strany spotrebiteľov aj firiem.
Pripraviť sa oplatí už teraz
Aj keď úvodné investície do ekologickej techniky môžu byť pre mnohých finančne náročné, očakávané zvyšovanie cien emisných povoleniek z dlhodobého hľadiska zvyšuje ekonomickú výhodnosť takýchto riešení. Slovenským spotrebiteľom, najmä tým, ktorí plánujú obnovu vozového parku alebo modernizáciu vykurovania, preto odborníci odporúčajú zvážiť zmeny už v predstihu. Nový emisný systém zásadne zmení pomery na trhu s energiami a mobilitou, čím sa otázka investícií do zelených technológií stáva čoraz aktuálnejšou témou slovenských domácností a podnikov.