Cestná premávka v Španielsku čoskoro predstaví novinku, ktorá vyvoláva značné otázky medzi motoristami, a to najmä u zahraničných návštevníkov cestujúcich autom. Španielsky dopravný úrad DGT sa rozhodol zaviesť úplne nový typ dopravnej značky s odporúčanou rýchlosťou. Táto značka bude mať netradičné farebné prevedenie v podobe zeleného kruhového okraja namiesto tradične zaužívanej červenej. Cieľom zmien je zvýšiť povedomie a usmerniť vodičov v niektorých citlivých lokalitách, hoci značka nebude právne záväzná a za jej nerešpektovanie nehrozia pokuty.
Zelené značky zavedú najmä pri školách a vo frekventovaných oblastiach
Nová zelená značka rýchlosti, o ktorej hovorí DGT už niekoľko dní, nebude určovať povinný maximálny limit rýchlosti. Pôjde o odporúčanú rýchlosť, ktorej cieľom je nabádať vodičov k opatrnejšej a ohľaduplnejšej jazde predovšetkým v rizikových oblastiach. Medzi tie patria najmä školské zóny, centrá miest alebo oblasti s vysokou hustotou chodcov.
Vodiči by si túto novinku nemali zamieňať s klasickou rýchlostnou značkou, ktorá má červený okraj a je záväzná. Zatiaľ na túto novinku neexistujú v Španielsku žiadne záväzné predpisy a značka ešte oficiálne nie je zaradená v súčasnom katalógu dopravných značiek. Nový typ značenia sa plánuje zaviesť aj na populárnom dovolenkovom ostrove Malorka. Hoci je značka ešte len v úvodnej fáze zavádzania, už teraz vyvoláva medzi vodičmi zmätok a nedorozumenia ohľadom jej významu.
Podobné značenie úspešne využívajú aj iné európske krajiny
Nápad Španielska so zavádzaním odporúčanej rýchlosti však nie je úplne nový ani jedinečný. Aj ďalšie európske krajiny už dlhodobo praktizujú podobný spôsob usmerňovania vodičov, hoci s určitými formálnymi rozdielmi. Vo Francúzsku existuje značka odporúčanej rýchlosti už od 70. rokov 20. storočia. Tu má podobu modrého štvorcového tabule označenej „C4a“ a rovnako nemá právnu záväznosť. Vďaka dlhoročnému využívaniu francúzskymi motoristami ide už o štandardný, zaužívaný spôsob komunikácie zo strany cestných úradov.
S podobnými iniciatívami pracujú aj vo Veľkej Británii, kde tiež experimentálne zavádzali zeleno-ohraničené značky s odporúčanou rýchlosťou. Tieto značky sú tam umiestnené len vo vybraných lokalitách a ich cieľom je usmerniť vodičov, zatiaľ čo zákonne platná rýchlosť zostáva vyššia. Podobne ako v Španielsku, ani britské zelené značky nie sú záväzné a ich nerešpektovanie nie je postihované.
Z technického hľadiska zatiaľ bez postihov
Predpisy týkajúce sa zelenej značky v Španielsku doteraz neboli legislatívne ukotvené, čo znamená, že v prípade nedodržania odporúčanej rýchlosti vodičom nehrozia žiadne pokuty. Podľa dostupných informácií z DGT má tento typ značenia predstavovať iba dobrovoľnú orientáciu a upozorňovať vodičov na potrebu zvýšenej opatrnosti či zníženie rýchlosti v určitých zónach bez represívneho charakteru.
Aj napriek tomu, že značka ešte nie je formálne zaradená do oficiálnych katalógov, už dnes vyvoláva pozornosť motoristickej verejnosti v Španielsku aj medzi zahraničnými návštevníkmi. Tí sa pri cestách naprieč krajinou vrátane dovolenkovej destinácie Malorka môžu s novým značením čoskoro stretnúť. To vyžaduje zvýšenú pozornosť a naštudovanie významu týchto značiek zo strany turistov, ktorí prišli na Pyrenejský polostrov autom.