Na Slovensku sa črtá významná inovácia v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Vodiči osobných aj nákladných vozidiel budú môcť už čoskoro využívať nový typ svetelnej signalizácie – predné brzdové svetlo. Novinka má v prvom rade za cieľ zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.
Bezpečnosť chodcov a vodičov sa výrazne posilní
S iniciatívou zaviesť novinku prišiel Michal Bartek, poslanec za koaličnú stranu Hlas-SD. Navrhol zakotviť do slovenskej legislatívy možnosť inštalovania predného brzdového svetla, ktoré doposiaľ slovenská legislatíva nepovoľuje ani nepozná. Podnetom mu boli výsledky rozsiahleho výskumu, ktorý realizovala Žilinská univerzita na vzorke 3 072 vozidiel.
Podľa analýzy univerzity totiž predné brzdové svetlá môžu významne prispieť k vyššej bezpečnosti účastníkov premávky. Praktickým dôvodom je zlepšená viditeľnosť vozidiel, ktoré spomaľujú alebo zastavujú, a to najmä zo strany protiidúcich vodičov, resp. chodcov. Svetlo sa ukázalo ako obzvlášť užitočné v situáciách, kedy vodiči z opačného smeru alebo chodci vstupujúci na priechod potrebujú jednoznačne a včas vnímať, že sa vozidlo chystá zastaviť.

Výskumné údaje zo Žilinskej univerzity jasne dokumentujú vysokú podporu zo strany verejnosti. Až 78 percent opýtaných vodičov podporuje plošné zavedenie predných brzdových svetiel na slovenských cestách. Obzvlášť pozitívne túto novinku hodnotia chodci – až 83 percent z nich si myslí, že predné brzdové svetlo by zlepšilo ich bezpečnosť na cestách.
Zelená farba ako najefektívnejšie riešenie
Legislatívny návrh predpokladá, že predné brzdové svetlo bude mať jasne určenú zelenú farbu. Tú odborníci identifikovali ako najvhodnejšiu alternatívu. V kombinácii so zadnými brzdovými svetlami, ktoré sú tradične červené, má predné, zelené svetlo vodičom idúcim v protismere alebo stojacim pred križovatkou účinnejšie a rýchlejšie naznačiť spomalenie vozidla.
Podľa predkladaného materiálu bude predné brzdové svetlo zapojené synchronizovane so zadnými brzdovými svetlami – zapínať sa teda budú súčasne. Dôležité však je, že inštalácia novej signalizácie nebude na Slovensku zatiaľ povinná. Majitelia vozidiel budú môcť svetlá využívať dobrovoľne s cieľom zvýšiť bezpečnosť seba aj svojho okolia. Pokiaľ návrh poslanca Bartka prejde parlamentom, legislatívna úprava vstúpi do platnosti 1. júla 2026.
Slovensko môže byť vzorom pre Európu
Slovensko už pred časom úspešne absolvovalo pilotnú štúdiu, ktorá mala vyhodnotiť efektivitu nového riešenia v reálnych podmienkach. Testovanie prinieslo pozitívne výsledky a potvrdilo názor odborníkov a verejnosti o prínose svetla na zníženie rizika kolízií v rámci cestnej premávky. Ak by táto novinka dostala zelenú aj na celonárodnej legislatívnej úrovni, môže sa Slovensko stať vzorovým príkladom pre ďalšie krajiny Európskej únie, ktoré by mohli implementovať podobné opatrenie vo svojej legislatíve.
Predkladatelia novely zároveň zdôrazňujú, že termín nadobudnutia účinnosti v júli 2026 poskytuje dostatok priestoru výrobcom automobilov, dovozcom i autoservisom na prípravu a prispôsobenie sa novej situácii na trhu. Počas prechodného obdobia by tiež mali byť pripravené systémy STK a dôkladne informovaná verejnosť, čím sa zabezpečí bezproblémová adaptácia všetkých zainteresovaných strán.