Jedno z najvýraznejších a zároveň najviac podceňovaných rizík motoristov je zaspávanie za volantom. Tento fenomén, ktorý odborníci nazývajú sekundový spánok, spôsobuje podľa aktuálnych dát výraznú časť vážnych dopravných havárií na európskych cestách. Vodiči ho síce často nevnímajú ako vážnu hrozbu, štatistiky však hovoria jasnou rečou – táto niekoľko sekundová strata pozornosti je častejšou príčinou závažných nehôd, než si motoristi uvedomujú.
Desať až pätnásť percent vážnych nehôd spôsobuje mikrospánok
Podľa informácií nemeckého výskumu, ktorý prezentoval motoristický portál Auto Trendy, malo pri krátkych jazdách až 50 percent vodičov mladších ako 34 rokov skúsenosť s mikroskopickým spánkom – chvíľkovým stavom, kedy nedokážu udržať otvorené oči. Pri dlhších cestách je situácia ešte vážnejšia, toto číslo stúpa až na dve tretiny mladých motoristov. Zdanlivo nevinné „zdriemnutie“ pritom podľa odborníkov zodpovedá dokonca za 10 až 15 percent všetkých vážnych dopravných havárií.
Riziko mikrospánku narastá v prípade ľudí, ktorí spávajú menej ako šesť hodín denne, sú v stave bdelosti dlhšie ako 20 hodín, prípadne sa ich pracovný program viaže na nepravidelné smeny alebo viaceré zamestnania. Časovo najohrozenejšie sú pritom najmä hodiny medzi polnocou a šiestou hodinou ráno. Riziko však súvisí aj s vekom. Zatiaľ čo mladší vodiči majú tendenciu zaspávať za volantom najmä počas noci a skoro ráno, u motoristov starších ako 45 rokov sa možné riziko mikrospánku objavuje predovšetkým počas popoludňajších hodín. Rozdiely súvisia s odlišnými spánkovými rytmami jednotlivých vekových skupín.

Kurz bezpečnosti: ako predísť zaspávaniu za volantom
Mnohé zaužívané triky motoristov proti únave za volantom – ako otváranie okien či počúvanie hlasnej hudby – poskytujú len veľmi krátkodobú a povrchnú pomoc. Podľa odborníkov dokonca môžu viesť k následnému prehĺbeniu únavy. Spoľahlivou prevenciou je preto iba skutočný odpočinok pred jazdou a jej dôsledné plánovanie. Experti odporúčajú vodičom nevyrážať na dlhé cesty unavení, nedávať si pred jazdou ťažké jedlá a dodržiavať pravidlo krátkych, pravidelných prestávok po maximálne dvoch hodinách jazdy, keď je treba zastaviť a oddýchnuť si.
V prípade akútnej únavy počas jazdy odborníci odporúčajú zastaviť na bezpečnom mieste a zdriemnuť si približne 10 až 20 minút. Krátky spánok je jediným skutočne účinným prostriedkom proti mikrospánku a únave, aj keď po prebudení môže motorista krátkodobo pociťovať nepríjemné stavy, ktoré však rýchlo pominú a nahradí ich zvýšená bdelosť.
Pomoc od štátu: drážky na krajniciach znižujú nehodovosť
Okrem vlastnej zodpovednosti vodičov existujú aj možnosti, ktorými môžu štátne orgány výrazne ovplyvniť zníženie rizika sekundového spánku. Jedným z príkladov efektívnych opatrení je podľa magazínu Stern inštalácia špeciálnych drážok na krajniciach diaľnic. V americkom štáte Pensylvánia týmto jednoduchým riešením dosiahli redukciu počtu nehôd spôsobených mikrospánkom až o 70 percent. Podľa expertov by takéto jednoduché a relatívne lacné riešenie mohlo byť vhodnou cestou aj pre európske krajiny, ktoré hľadajú rýchle a nákladovo efektívne možnosti zníženia dopravnej nehodovosti spôsobenej únavou vodičov.
Na záver odborníci pripomínajú, že vodiči by mali sledovať varovné signály, hoci ich motoristi často podceňujú. Ide hlavne o pálenie očí, rozmazané videnie, ťažkosť pri otváraní očných viečok, neustále zívanie či nesúvislé myšlienky. Varovaním sú aj neplánované pohyby volantu a neschopnosť udržať správny smer jazdy na vozovke. Ak sa tieto príznaky objavia, mali by vodiči bezodkladne zastaviť a oddýchnuť si. Táto jednoduchá prevencia totiž rozhoduje nielen o vlastnej bezpečnosti, ale aj o bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky.