Slovenské cesty čakajú najväčšie zmeny za posledné roky. Ministerstvo vnútra navrhlo rozsiahlu novelu zákona o cestnej premávke, ktorá má zásadne zvýšiť bezpečnosť chodcov, upraviť používanie elektrických kolobežiek a zaviesť prísnejšie tresty pre nezodpovedných vodičov. Návrh aktuálne vstupuje do medzirezortného pripomienkového konania, pričom jeho účinnosť je rozvrhnutá postupne od decembra 2025 do októbra 2026.
Nové pravidlá pre chodcov a elektrické kolobežky
Novela prináša výraznú zmenu týkajúcu sa prednosti chodcov na priechodoch. Doteraz mal vodič povinnosť zastaviť vozidlo iba vtedy, ak už bol chodec tesne pri priechode alebo na ňom. Po novom bude povinnosť vodiča nastupovať výrazne skôr – hneď, ako bude chodec „jasne odhodlaný“ vstúpiť na priechod. Zároveň bude vodič musieť dostatočne spomaliť už pred priechodom, aby dokázal bezpečne zastaviť, ak naň chodec vstúpi. Tieto nové pravidlá majú začať platiť od apríla 2026.
Zákon upravuje aj doteraz nejednoznačnú pozíciu malých elektrických zariadení – elektrických kolobežiek, segwayov a hoverboardov. Konzistentné označenie a prísne obmedzenia rýchlosti na najviac 25 km/h, ako aj zákaz sedadiel ich od jari 2026 jasne odlíšia od bežných motorových vozidiel. Používatelia starší ako desať rokov už nebudú smieť jazdiť po chodníkoch, tie zostanú vyhradené výlučne pre deti do desať rokov a ich sprievody. Kolobežkári a ďalší používatelia malých elektrických vozidiel zároveň stratia stanovenú minimálnu vekovú hranicu a budú musieť oficiálne dodržiavať pravidlá ako cyklisti.

Sprísnenie sankcií pre opakovaných porušovateľov pravidiel
Závažné priestupky v oblasti prekročenia maximálnej rýchlosti budú od apríla 2026 posudzované oveľa prísnejšie. Novela znižuje hranice, od ktorých sa prekročenie rýchlosti považuje za závažné: v obci bude závažným priestupkom jazda rýchlosťou vyššou o viac ako 30 km/h oproti aktuálnej maximálne povolenej rýchlosti. Za jazdu mimo obce bude táto hranica nastavená na prekročenie o viac ako 40 km/h. Samotné výšky pokút sa síce nemenia, no ich udeľovanie bude presnejšie a dôraznejšie zacielené na vodičov, ktorí opakovane a nebezpečne porušujú pravidlá cestnej premávky.
Evidencia závažných priestupkov sa predĺži z 12 na 24 mesiacov. Pri treťom priestupku v tomto období vodič absolvuje povinný rehabilitačný program, absolvuje dodatočný doškoľovací kurz a bude musieť úspešne zložiť skúšku odbornej spôsobilosti. Štvrtý závažný priestupok behom dvoch rokov znamená definitívnu stratu vodičského oprávnenia a výrazné sprísnenie podmienok pri pokuse o jeho opätovné získanie vrátane povinného absolvovania psychologického vyšetrenia.
Zodpovednosť držiteľov vozidiel a nové pravidlá pre autoškoly
Zmeny čakajú aj systém objektívnej zodpovednosti držiteľov vozidiel. Nová legislatíva im znemožní jednoducho preniesť zodpovednosť za priestupok na inú osobu, čo doteraz predstavovalo medzeru v systéme. Rozšíri sa zároveň spektrum priestupkov v rámci objektívnej zodpovednosti – medzi nové body patrí jazda v protismere, manipulácia s mobilným telefónom počas jazdy, jazda bez zapnutých bezpečnostných pásov či blokovanie plynulej premávky v križovatkách.
Významné reformy čakajú od októbra 2026 aj slovenské autoškoly. Teória a praktická časť výuky budú kompletne oddelené, pričom žiaci najskôr úspešne absolvujú teoretickú skúšku a až po jej zvládnutí budú pokračovať k praktickým jazdám. Celé štúdium zakončí záväzná záverečná praktická skúška v reálnej cestnej premávke.
Zákon prinesie aj menšie úpravy týkajúce sa kamiónovej či taxikárskej dopravy. Kamiónová doprava bude obmedzovaná počas sviatkov menej ako doteraz. Taxíky naopak od decembra 2025 automaticky stratia možnosť používať BUS-pruhy, túto možnosť budú mať len na základe dodatočného dopravného značenia. Zároveň sa zjednodušia pravidlá týkajúce sa predbiehania a otáčania na hlavných cestách v križovatkách a obnoví sa záväznosť stanovísk polície pri určovaní dopravného značenia v mestách a obciach.
Dôvodom navrhovaných zmien je alarmujúca štatistika z roku 2024, keď podľa údajov ministerstva na slovenských cestách zahynulo až 262 osôb a ďalších vyše 5700 ľudí utrpelo rôzne stupne zranení. Ambíciou tejto komplexnej reformy je výrazne posilniť bezpečnosť slovenských ciest a zásadne znížiť počet tragických aj menej závažných nehôd.