Nákup ojazdeného auta predstavuje pre spotrebiteľov viaceré riziká. Jednou z najväčších obáv pri tomto procese bývajú klamlivé praktiky niektorých predávajúcich, ktorí manipulujú s údajmi o histórii vozidla. Medzi najčastejšie podvody patrí nielen stáčanie kilometrov, ale aj zatajenie faktu, že auto bolo v minulosti súčasťou dopravnej nehody. Podľa aktuálnych štatistík je práve skrytie havárií najrozšírenejšou podvodnou praktikou na trhu ojazdených áut. Kupujúci tak môžu za vozidlo zaplatiť vyššiu sumu, než by zodpovedala jeho skutočnému stavu.
Viac ako polovica áut po nehode
Štatistické údaje naznačujú, že viac ako 55 % ojazdených áut preverovaných slovenskými kupujúcimi bolo v minulosti poškodených. Takmer každé druhé vozidlo má za sebou minimálne jednu škodovú udalosť, pričom nie je zriedkavé, že konkrétne autá čelili viacerým haváriám. Predávajúci často tieto informácie zamlčia, aby mohli zvýšiť cenu vozidla, zatiaľ čo kupujúci skončí s vozidlom, ktoré nezodpovedá jeho očakávaniam alebo deklarovaným parametrom.
Medzi značkami áut, pri ktorých sa najčastejšie odhalilo zatajenie havárií, dominuje Kia s podielom 64,80 %. Nasledujú Mercedes-Benz (64,15 %), BMW (63,33 %) a Citroën (62,96 %). Zoznam pokračuje ďalšími populárnymi výrobcami ako Honda, Hyundai, Audi či Škoda, pričom u všetkých týchto značiek odhalili klienti značný podiel vozidiel so zatajenými dopravnými nehodami.

Podcenenie kontroly sa nemusí vyplatiť
Dôvodom vysokého podielu preverovaných nehôd môže byť aj zameranie kupujúcich na luxusné a prémiové vozidlá, kde je finančné riziko vyššie. V takýchto prípadoch môže finančná strata v prípade nevýhodného nákupu dosahovať významné čiastky, čo motivuje potenciálnych kupujúcich k hlbšej kontrole histórie automobilu. Štatistiky však ukazujú, že problém zatajených havárií sa týka aj lacnejších áut.
Odborníci odporúčajú, aby si kupujúci nechali preveriť každé vozidlo bez ohľadu na značku či cenu. Prostredníctvom online služieb dokážu zistiť nielen históriu škodových udalostí, ale aj počet najazdených kilometrov, rok výroby, pôvod vozidla alebo to, či bolo auto využívané ako taxík. Dostupné sú dokonca aj fotografie poškodení. Tieto informácie môžu pomôcť nielen kupujúcim, ale aj inštitúciám, ako polícia alebo súdni znalci.
Proaktívny prístup k preverovaniu vozidiel môže potenciálne zabrániť nielen finančným stratám, ale aj nečakaným problémom spojeným s užívaním automobilu. Spotrebitelia by preto mali venovať maximálnu pozornosť kontrole histórie každého ojazdeného auta, ktoré plánujú zakúpiť.