Poškodené čelné sklo je problém, ktorý by vlastníci automobilov nemali brať na ľahkú váhu. Dokonca aj drobná prasklina môže postupne degradovať, poškodiť štruktúru skla a ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Význam problematiky narastá najmä v prípade, ak je poškodenie v oblasti, kam dosiahnu stierače, alebo priamo v zornom poli vodiča. V takýchto prípadoch sa vodiči vystavujú nielen riziku nehody, ale aj možným právnym a finančným postihom.
Väčšie poškodenie zvyšuje riziko
Podľa odborníkov by malo byť prioritou riešiť čelné sklo ihneď pri objavení poškodenia. Ak totiž prasklina prekročí dĺžku 2 centimetrov a nachádza sa v zornom poli vodiča, vozidlo sa už nepovažuje za technicky spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách. Takáto situácia môže mať za následok vysoké pokuty, odobratie technického preukazu a v krajnom prípade dokonca aj dočasnú stratu vodičského oprávnenia.
Praskliny mimo zorného poľa vodiča nie sú o nič menej závažné. Ak totiž dosiahnu viac ako 5 centimetrov, alebo ak ide o viacero menších prasklín (päť a viac veľkých medzi 2,5 a 5 centimetrami), vozidlo môže byť klasifikované ako nevyhovujúce pre cestnú premávku. Bezpečnosť na cestách by tak mohla byť vážne ohrozená, preto je potrebné poškodené sklo čo najskôr opraviť alebo vymeniť.

Poistenie situáciu nemusí riešiť
Aj keď mnohí vodiči očakávajú, že náklady na opravu prasklín pokryje povinné zmluvné poistenie (PZP), realita býva iná. Poškodenie čelného skla odletujúcim kamienkom je veľmi ťažké dokázať. Na uznanie reklamácie by ste potrebovali jednoznačný dôkaz – napríklad kamerový záznam, ktorý by zachytával moment, keď kamienok spôsobil škodu, a zároveň čitateľný EČV vozidla, z ktorého sa kamienok odrazil. Bez takéhoto dôkazu poisťovne náklady na opravu spravidla nehradí. Aj napriek dostupnosti moderných technológií však ani kamerový záznam nemusí byť vždy postačujúcim dôkazovým materiálom, keďže poisťovne pristupujú ku každému prípadu individuálne.
Viacero poisťovní však ponúka možnosť pripoistenia čelného skla v rámci havarijného poistenia alebo PZP. Výška poistného a presné podmienky závisia od konkrétnej poisťovne. Ak však toto pripoistenie nemáte, všetky náklady na opravu alebo výmenu nesiete ako vodič na vlastné plecia.
Prevencia je najlepšia ochrana
Na základe uvedených skutočností je jasné, že riešenie poškodenej čelno-sklenenej plochy by malo byť pre vodičov prioritou. Praskliny sa totiž môžu rýchlo rozšíriť, najmä pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, silných vibráciách vozidla alebo prudkých zmenách teploty. Prevencia preto spočíva nielen v rýchlom odstraňovaní poškodení, ale aj v pravidelnej údržbe vozidla, ktorá zahŕňa overovanie stavu čelného skla.
Ignorovanie potenciálnych hrozieb môže mať za následok nielen zvýšené náklady na opravy, ale aj právne a technické dôsledky, ktoré by mohli ohroziť vodičskú spôsobilosť. V krátkodobom horizonte tak môže byť investícia do opravy alebo výmeny poškodenej časti podstatne výhodnejšia ako riziká spojené s jej zanedbaním.


