Španielsko posúva hranice kontroly rýchlosti na novú úroveň. V meste Salamanca v marci tohto roka nainštalovali vôbec prvý stacionárny systém kontroly rýchlosti priamo na kruhovom objazde Rotonda de E. Leclerc, ktorý spája cestu SA-20 s diaľnicou A-50. Po krátkom testovaní systém od mája funguje v ostrej prevádzke a úrady už začali posielať prvé pokuty.
Nová metóda merania cez prejazdný čas
Unikátnosť meracieho systému spočíva v tom, že nevyhodnocuje okamžitú rýchlosť jednotlivých vozidiel, ale čas, za ktorý auto prejde určitý vopred definovaný úsek objazdu. Tento minimálny čas stanovili na 33,2 sekundy, čo zodpovedá lokálnemu rýchlostnému limitu 50 km/h. Pokiaľ vozidlo úsek prejde rýchlejšie, systém to automaticky vyhodnotí ako prekročenie povolenej rýchlosti.
Úrady sa pre zavedenie tejto praxe rozhodli po opakovaných problémoch so zvýšenou nehodovosťou a rizikovými situáciami na lokalite. Na kruhovom objazde boli totiž zaznamenané prípady, kedy motoristi nerešpektovali stanovenú päťdesiatku a prechádzali miestom aj rýchlosťou okolo 70 km/h. Takéto správanie spôsobovalo komplikácie pri vjazde ďalších vozidiel do kruhového objazdu a vytváralo potenciál nebezpečných kolízií.

Finančné výsledky naznačujú ďalšie rozširovanie
Počas prvých šiestich týždňov ostrej prevádzky sa systém podľa údajov kompetentných úradov zaradil medzi najvýnosnejšie zariadenia kontroly rýchlosti v Salamance. Už teraz je tretím najziskovejším radarom, čo naznačuje vysoké percento vodičov nerešpektujúcich predpísanú rýchlosť aj novú metódu kontroly.
Úspešnosť pilotného projektu v Salamance je pre úrady podnetom zvážiť rozšírenie podobných systémov aj do ďalších miest a regiónov Španielska. Kruhové objazdy sú dnes bežnou súčasťou dopravnej infraštruktúry po celej Európe, preto sa očakáva, že tento špecifický spôsob merania a následné sankcie zapôsobia ako silný preventívny faktor, ktorý pomôže zvýšiť bezpečnosť a skvalitniť plynulosť premávky aj mimo Španielska.
Potenciál na nový európsky štandard?
Zavedenie merania rýchlosti priamo v kruhovom objazde by podľa odborníkov mohlo znamenať zmenu pohľadu na riešenie dopravnej bezpečnosti. Ak sa táto metóda osvedčí, môže začať novú éru v monitorovaní správania vodičov. Európske krajiny, ktoré dnes čelia podobným problémom so zabezpečením bezpečných prejazdov na kruhových objazdoch, môžu v prípade úspechu španielskeho modelu podporiť jeho plošnú implementáciu aj vo vlastnej infraštruktúre.
Najbližšie mesiace tak ukážu, do akej miery si nová metodika v Salamance nájde svoje miesto medzi štandardnými technologickými opatreniami dopravnej politiky a či sa stane príkladom pre ďalšie krajiny Európskej únie.