Vodiči na Slovensku môžu v najbližších dňoch rátať s udržaním stabilných cien pohonných látok. Ceny benzínu aj nafty by sa podľa aktuálnych predikcií analytikov mali meniť len minimálne, v rozmedzí 0,5 až 1 centa na liter. Stabilita cien je aktuálne pozitívnym trendom, ktorý poteší najmä dovolenkárov a dopravcov v období letných mesiacov.
Globálny ropný trh bez zásadnejších zmien
Za cenovou stabilitou na slovenských čerpacích staniciach stojí situácia na globálnom trhu s ropou. Cena ropy sa aktuálne nachádza pod psychologickou hranicou 70 dolárov za barel, pričom trh sa pohybuje v bočnom trende bez výraznejších zmien. Tento stav je výsledkom nedostatku nových impulzov zo svetovej scény.
Hoci letné mesiace tradične prinášajú zvýšený dopyt po rope a pohonných látkach, zásoby na globálnej úrovni zostávajú relatívne stabilné. Napriek očakávaniam sezónneho poklesu zásob sa výraznejší pohyb na trhu neprejavil. Nedávna správa Amerického ropného inštitútu síce zaznamenala mierny pokles zásob ropy a benzínu v USA, avšak tento efekt bol neutralizovaný zvýšením zásob destilátov.

Zvýšenie cien pohonných látok v roku 2027?
Aj keď sú ceny pohonných látok momentálne priaznivé, očakáva sa, že v blízkej budúcnosti môže dôjsť k ich dramatickému rastu. Európska únia plánuje zaviesť nový systém obchodovania s emisnými povolenkami (ETS II), ktorý od roku 2027 zasiahne aj sektor dopravy. Tento systém bude zahŕňať emisné povolenky na CO2, pričom ich nákupné náklady budú premietnuté do konečnej ceny benzínu a nafty.
Predpokladaná cena 200 eur za tonu CO2 by mohla zvýšiť cenu pohonných látok až o 60 centov na liter. Ak súčasná priemerná cena benzínu dosahuje 1,50 eura za liter, po zavedení systému ETS II by mohla narásť na 2,10 eura. Podľa odborníkov z výskumných centier však toto nie je konečný limit, keďže do roku 2030 by cena emisných povoleniek mohla oscilovať medzi 100 a 300 eurami za tonu CO2, čo spôsobí ďalšie potenciálne zdraženie.
Slovensko čaká prudké zdraženie
Zatiaľ čo niektoré krajiny, ako napríklad Nemecko, už postupne zavádzajú podobné systémy, Slovensko zatiaľ takéto opatrenia neprijalo. Nemeckí spotrebitelia si už teraz zvykli na CO2 poplatky vo výške 55 eur za tonu, avšak ich ceny palív môžu po roku 2027 vzrásť ešte o ďalších 35 až 38 centov na liter.
Na Slovensku sa naopak očakáva prudší cenový skok bez predchádzajúceho prechodného obdobia. Už pri emisných povolenkách za cenu 70 eur za tonu CO2 by mohli ceny palív vzrásť približne o 18 centov na liter. Tento nárast by nezasiahol iba motoristov, ale aj domácnosti, ktoré využívajú fosílne palivá na vykurovanie.
Zavedenie nového systému na emisné povolenky tak predstavuje významnú výzvu pre slovenských spotrebiteľov. Zostáva otázkou, aké kroky podniknú kompetentné úrady, aby zmiernili túto náhlu finančnú záťaž na domácnosti a podnikateľov.