Tankovanie palív sa pre mnohých slovenských motoristov stáva menej stresujúcou udalosťou. Po viacerých obdobiach neistoty, kedy boli ceny na čerpacích staniciach nestále, sa situácia aktuálne stabilizovala, a to práve s príchodom letnej dovolenkovej sezóny. Analytici navyše očakávajú, že ceny benzínu a nafty by mohli počas nasledujúcich týždňov ešte viac klesnúť.
Aktuálne ceny patria medzi najnižšie v Európskej únii
Aktuálne ceny pohonných látok na Slovensku sú pre motoristov veľmi priaznivé. Cena benzínu Natural 95 sa drží mierne nad hranicou 1,50 eura za liter a cena motorovej nafty osciluje okolo 1,40 eura za liter. Ide o výrazný pokles oproti minulému roku. V medziročnom porovnaní je benzín lacnejší približne o 13 centov na liter a nafta o 12 centov na liter. Tento pozitívny trend sa navyše prejavuje aj v širšom európskom meradle.
Ceny benzínu a nafty na Slovensku sú v súčasnosti jedny z najnižších v celej Európskej únii. Slovenské ceny benzínu sú napríklad približne o 12 centov nižšie než celoúnijný priemer a až o 17 centov za liter nižšie v porovnaní s priemerom krajín eurozóny. Rovnako priaznivá je aj cena motorovej nafty, ktorá sa momentálne nachádza asi 10 centov pod európskym priemerom a približne 13 centov pod priemerom v krajinách platiacich eurom.

Aj okolité štáty vykazujú priaznivý cenový vývoj. Česká republika a Poľsko zostávajú najlacnejšími krajinami regiónu, pričom ceny benzínu sa v týchto krajinách pohybujú okolo 1,35 eura za liter. V Maďarsku, Chorvátsku a Slovinsku je cenová hladina približne 1,45 eura za liter. Rakúsko je v porovnaní s týmito krajinami mierne drahšie s cenou benzínu približne 1,50 eura za liter.
Globálne udalosti pomáhajú slovenským cenám palív
Dôvodom nízkych cien a ich očakávaného ďalšieho poklesu sú viaceré globálne faktory. Na svetových trhoch je aktuálne dostatok ropy, čo podporuje stabilitu cien a vytvára priestor na ich zníženie. K priaznivej situácii prispievajú najmä vysoké zásoby pohonných látok a stabilná úroveň ich produkcie.
Významný vplyv má aj situácia v Spojených štátoch amerických, ktoré sú veľkým producentom ropy vďaka Permskej panve. Táto oblasť, rozprestierajúca sa medzi Texasom a Novým Mexikom, však už začína vykazovať jasné známky postupného vyčerpania. Z dvoch hlavných ložísk tejto panvy (Midland a Delaware) je Midland už z dvoch tretín vyčerpaný, Delaware má k dispozícii ešte približne polovicu rezerv. To vedie k poklesu tempa rastu produkcie ropy v USA, čo prináša výraznejší vplyv združenia OPEC na svetové ceny.
Organizácia krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) sa rozhodla zvýšiť produkciu až o 411-tisíc barelov denne. Na tomto navýšení produkcie sa očakávane budú podieľať Rusko, Saudská Arábia, Kuvajt, Spojené arabské emiráty, Kazachstan, Irak, Alžírsko či Omán. Stabilizáciu cien však komplikuje narastajúce vnútorné napätie v OPEC-e, pretože viaceré členské krajiny nedodržiavajú stanovené produkčné kvóty, čo vedie k vzájomným rozporom.
Lacné tankovanie môže zmeniť rok 2027
Napriek súčasným priaznivým cenám palív analytici upozorňujú, že obdobie nízkych cien benzínu a nafty nemusí vydržať dlho. Už od roku 2027 totiž Európska únia plánuje uviesť do platnosti nový systém ETS II (obchodovanie s emisnými povolenkami). Tento systém zahŕňa emisie vznikajúce aj zo sektora dopravy, ktoré v súčasnosti ešte nie sú zohľadnené v trhových cenách.
Podľa nových pravidiel budú dodávatelia palív povinní nakupovať emisné povolenky na každú vyprodukovanú tonu CO2. Pri cene týchto povoleniek, odhadovanej na približne 200 eur za tonu, by sa mohli ceny benzínu a nafty zvýšiť až o 60 centov na liter. To znamená, že aktuálna priemerná cena benzínu vo výške približne 1,50 eura za liter by mohla vystúpiť až na 2,10 eura.
Motoristi by tak mali brať do úvahy, že súčasná pozitívna cenová situácia je dočasná, a od roku 2027 môžu celkové náklady na používanie fosílnych palív výrazne narásť. Prípravu Európskej únie na nové emisné pravidlá je dôležité zohľadniť najmä pri dlhodobejších finančných plánovaniach v sektore dopravy.