V Európskej únii prichádza zásadná zmena pravidiel pre vodičské preukazy, ktorou reaguje na moderné potreby dopravného systému. Novinka umožní vodičom so skupinou B šoférovať vozidlá až do 4,25 tony, čo je významný prelom oproti doterajšiemu limitu 3,5 tony. Ide najmä o snahu prispôsobiť legislatívu technickému pokroku, rozmachu elektromobilov s ťažkými batériami a rastúcej popularite obytných vozidiel.
Širšie možnosti a nové povinnosti
Hoci nové pravidlá prinášajú väčšie možnosti, budú si vyžadovať dodatočné vzdelávanie vodičov. Vodiči, ktorí chcú využiť vyšší váhový limit, absolvujú doplnkové školenie alebo test, pričom detaily stanoví každá členská krajina individuálne. Výnimkou sú ekologické vozidlá, kde majitelia elektromobilov alebo vozidiel s nízkymi emisiami s aspoň dvojročnou praxou získajú nové oprávnenie automaticky, bez ďalšej skúšky.
Zmena je zameraná na posilnenie bezpečnosti a ústretovosť k moderným technológiám. Takisto má podporiť rozvoj udržateľnej dopravy. Členské štáty teraz čaká zodpovednosť pretaviť tento rámec do svojej národnej legislatívy. Očakáva sa, že výrobcovia karavanov a elektrických vozidiel využijú túto príležitosť na inovácie a širšie oslovia zákazníkov.

Zodpovednosť mladých vodičov za volantom
Nové pravidlá zahŕňajú aj opatrenia na podporu bezpečnosti mladých šoférov. Po novom si budú môcť mladí ľudia sadnúť za volant už od 17 rokov, avšak v prítomnosti skúseného spolujazdca. Tento osvedčený systém, ktorý úspešne funguje vo viacerých krajinách, má výrazne znížiť počet nehôd medzi začínajúcimi vodičmi.
Zavádza sa tiež dvojročná skúšobná doba, počas ktorej budú platiť prísnejšie podmienky jazdy. Cieľom je, aby vodiči získavali istotu a skúsenosti postupne, čím sa má predísť tragickým nehodám. Zvláštna pozornosť bude venovaná vekovej skupine pod 30 rokov, ktorá podľa štatistík spôsobuje dve z piatich smrteľných nehôd v Európe.
Moderný vodičský preukaz a bezpečnosť zraniteľných skupín
Reforma je doplnená viacerými inováciami, ktoré majú zlepšiť bezpečnosť a mobilitu. Zavádza sa digitálny vodičský preukaz, ktorý uľahčí jeho každodenné používanie a zjednoduší uznávanie licencií z tretích krajín s kompatibilnými bezpečnostnými predpismi. Tento krok podporí pohodlnejšie cestovanie a administratívne zjednodušenie pre vodičov.
Vo výcviku vodičov sa kladie dôraz na bezpečnosť chodcov, cyklistov a používateľov elektrických kolobežiek. Budúci vodiči budú musieť zvládnuť kritické situácie, ktoré tieto skupiny ohrozujú. Podpora týchto opatrení je súčasťou širšieho cieľa EÚ, ktorým je zníženie počtu smrteľných nehôd o 50 % do roku 2030 a dosiahnutie takmer nulovej úmrtnosti na cestách do roku 2050.
Zavedenie nových pravidiel je plánované na rok 2029. Výrobcovia už teraz vyjadrujú optimizmus, že toto opatrenie podporí inovácie a prepojí modernizáciu dopravy s vyššou bezpečnosťou na cestách. Pre motoristov znamená reforma viac komfortu a nových možností, pre členské štáty však zásadnú výzvu na implementáciu potrebných zmien do praxe.