Európska únia plánuje výrazne zmeniť pravidlá pre vodičské preukazy skupiny B, čím reaguje na aktuálne trendy a potreby vodičov. V rámci novej smernice sa umožní šoférovanie ťažších vozidiel, čo otvára nové možnosti najmä pre rodiny a nadšencov karavaningu. Novela má zásadne ovplyvniť rôzne oblasti dopravy, turizmu aj elektromobilového trhu.
Väčšie vozidlá pre viac komfortu
Momentálny hmotnostný limit pre vozidlá, ktoré môžu viesť držitelia preukazu skupiny B, je obmedzený na 3,5 tony. Tento limit sa už čoskoro zvýši na 4,25 tony. Prispôsobenie normy lepšie reflektuje realitu dnešných vozidiel, najmä moderných obytných áut a karavanov, ktorých hmotnosť často prekračuje pôvodnú hranicu. Zmena poteší najmä profesionálnych výrobcov a predajcov karavanov, ale aj samotných vodičov, ktorým rozširuje možnosti cestovania a komfortu.
Zvýšenie hmotnostného limitu nebude automatické. Pre legálnu jazdu s vozidlom presahujúcim 3,5 tony si vodiči budú musieť prejsť špeciálnym dodatočným školením alebo úspešne absolvovať skúšku. Nové pravidlá vstúpia do platnosti podľa predpokladov od roku 2029, pričom každá členská krajina EÚ si bude môcť podmienky implementácie prispôsobiť vlastnej legislatíve.

Silná motivácia pre ekologickú dopravu
Časť novej smernice sa zameriava na podporu ekologických foriem dopravy. Majitelia elektromobilov alebo vozidiel s alternatívnym pohonom budú môcť šoférovať vozidlá s hmotnosťou až do 4,25 tony bez potreby ďalších skúšok alebo školení. Pre splnenie tejto výhody však musia vlastniť vodičský preukaz skupiny B minimálne dva roky.
Táto iniciatíva by mala zvýšiť atraktivitu ekologických vozidiel, pričom profitu z nej môžu očakávať najmä automobilky, ktoré dlhodobo investujú do alternatívnych zdrojov energie. Výrazne pozitívne efekty sa predpokladajú aj v oblasti turizmu, najmä v krajinách so silnou karavanovou a cestovateľskou tradíciou, ako je napríklad Nemecko.
Zmena pravidiel týkajúcich sa vodičských preukazov skupiny B demonštruje snahu Európskej únie o zladenie s modernými trendmi a potrebou ekologického rozvoja. Spoločnosti aj jednotlivci môžu očakávať ústupky, ktoré zvýšia komfort a zároveň podporia inovácie v oblasti mobility. Do roku 2029 tak čakajú vodičov nové výzvy, ale aj rozšírené možnosti.