Turecko nedávno predstavilo na svojom území neobvyklú inováciu v oblasti dopravy — prvú spievajúcu diaľnicu. Tento originálny krok prichádza ako súčasť širšej iniciatívy tureckého ministerstva dopravy s cieľom zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky čiastočne netradičnými riešeniami. Na vybranom úseku neďaleko hlavného mesta Ankara vodičom, ktorí pôjdu správnou rýchlosťou, zaznie inštrumentálna skladba od Wolfganga Amadea Mozarta.
Diaľničný Mozart má zvýšiť bezpečnosť a koncentráciu na ceste
Prvá hrajúca diaľnica bola spustená na úseku cesty Nallihan-Beypazari, približne v blízkosti Ankary. Funguje na základe špeciálnych drážok vyfrézovaných priamo do povrchu vozovky, ktoré pri kontakte s pneumatikami auta vytvárajú vibrácie. Ich frekvencia sa následne premieňa na dobre známu Mozartovu melódiu – Turecký pochod, ktorá v kľúčovom momente doputuje až do interiéru vozidla a spríjemní cestu všetkým pasažierom.
Vibrácie vznikajú po nájazde na biele prerušované čiary pozdĺž pravého okraja jazdného pruhu a sú zreteľne označené cestným značením. Aby skladba znela jasne a presne tak, ako je naplánované, je nevyhnutné, aby vodiči udržiavali konštantnú rýchlosť 100 km/h. Ministerstvo dopravy očakáva, že vďaka stimulácii hudbou budú motoristi uvoľnenejší, ich pozornosť sa zlepší a zvýši sa schopnosť ich lepšej koncentrácie na vedenie vozidla.

Účel tejto technológie presahuje len samotnú zábavu a estetické zvýšenie komfortu jazdy. Odborníci na cestnú bezpečnosť zdôrazňujú, že špeciálne drážky zároveň pôsobia preventívne aj proti mikrospánku vodiča. Ak vozidlo náhodou opustí jazdnú stopu, výrazné vibračné upozornenie vodiča včas informuje o probléme, čím znižuje riziko dopravných nehôd.
Priekopníctvo Turecka a globálny trend spievajúcich ciest
Pilotný projekt tureckej spievajúcej diaľnice nie je prvým svojho druhu na svete. Nápad priniesť hudobnú zložku na diaľnice začali realizovať v minulosti viaceré krajiny vrátane Japonska, Spojených štátov amerických či Číny. Turecko sa tak pridáva ku globálnej skupine štátov, ktoré cielene využívajú vibrácie na zlepšenie dopravnej disciplíny vodičov.
Dôvodov na realizáciu podobných projektov je viac. Okrem efektívneho boja proti mikrospánku majú melodické úseky potenciál prilákať turistov z okolitých regiónov a krajín, pre ktorých sa takáto inovatívna cesta stáva zaujímavou atrakciou.
Európsky príklad nemusíme hľadať príliš ďaleko. Maďarsko už podobnú technológiu vo svojej cestnej sieti zaviedlo, čím dokazuje, že záujem o netradičné zvýšenie bezpečnosti na cestách stále rastie.
Budúcnosť diaľničného komfortu: slovenské cestné siete možno čaká niečo podobné
Zatiaľ síce slovenskí vodiči na svojej domácej pôde melódie od Mozarta nepočujú, no turecký príklad ukazuje, že nové metódy v boji za bezpečnosť dopravy rýchlo napredujú a sú čoraz populárnejšie. Ak bude pilotný projekt medzi miestnymi motoristami úspešný, turecké ministerstvo dopravy predpokladá rozširovanie hrajúcich diaľníc na ďalšie miesta v krajine.
Skúsenosti z iných štátov naznačujú, že podobný scenár by mohol byť realizovaný aj v ďalších európskych krajinách vrátane Slovenska. Hrajúca diaľnica tak nemusí zostať len exotickou raritou, ale stať sa bežným štandardom modernej dopravnej infraštruktúry v budúcnosti.