Finančná správa spolu s Inštitútom finančnej politiky (IFP) nedávno otestovala nové spôsoby komunikácie pri vymáhaní neoprávnene vyplatených daňových bonusov. Výskum vznikol v reakcii na zistenia, že tisíce rodičov ročne tieto bonusy čerpajú duplicitne, čím spôsobujú štátu nezanedbateľné finančné škody.
Informačný list motivoval tretinu zasiahnutých
Cieľom prvého zo série experimentov bolo zmerať, ako občania reagujú na jednoduchú a zrozumiteľne formulovanú výzvu na vrátenie neoprávnene získaného bonusu. Už samotná informácia v listovej podobe s jasným vysvetlením vzniknutej situácie postačila na to, aby viac než tretina oslovených rodičov vrátila peniaze dobrovoľne späť do štátneho rozpočtu. Konkrétne svoju povinnosť splnilo 37 % oslovených jednotlivcov a 36 % dvojíc. Pri tých, ktorí nedostali upozornenie, bola dobrovoľná návratnosť financií takmer nulová.
Priemerná suma, ktorú štátu po doručení listu neoprávnene čerpajúci jednotlivci vrátili naspäť, dosiahla približne 580 eur. V prípade dvojíc predstavovala 561 eur. Vďaka jednej jednoduchej iniciatíve dokázal štát týmto spôsobom spätne získať približne 625-tisíc eur.
Dôraznejšia formulácia výrazne zvýšila účinnosť
Pri druhom teste analytici skúmali, aký vplyv na občanov majú rôznorodo formulované listy. Výsledky jednoznačne ukázali, že jasné, priame a rázne formulácie boli výrazne účinnejšie ako všeobecné, mäkké či neurčité výrazy.
Jednoznačné a dôrazné upozornenia zvýšili efektivitu vrátenia neoprávnene získaných bonusov oproti štandardným upozorneniam o 15 % v prípade jednotlivcov a o 11 % u dvojíc. Takéto listy boli najúčinnejšie najmä u mužov, starších daňovníkov a pri tých osobách, ktoré si neoprávnene vyžiadali vyššiu sumu bonusu.
Druhý experiment zároveň potvrdil výrazne vyšší celkový finančný prínos ostrejšie formulovaných výziev. Občania oslovení týmito výzvami totiž vrátili daňové bonusy v priemere vo výške 731 eur za jednotlivca a 617 eur za dvojicu. Celkový prínos tak dosiahol významných 1,5 milióna eur.
Komunikácia štátu môže ušetriť milióny eur ročne
Na základe oboch vykonaných testov odborníci IFP konštatujú vysoký potenciál takto cielenej komunikácie a zdôrazňujú možnosti jej dlhodobého využívania. Podľa ich analýzy by pravidelné využívanie dôrazných listových formulácií mohlo ročne ušetriť či priniesť dodatočných až 1,7 milióna eur do štátnej pokladnice.
Dôležitým zistením výskumu je aj fakt, že účinnosť komunikácie sa výrazne neznižuje ani v prípade jej opakovaného zasielania. To dáva štátnej správe priestor zaviesť takúto iniciatívu pravidelne a systematicky aj v budúcnosti.
Výsledky týchto experimentov jasne ukázali, že jednoduché zlepšenie formulácie listov a jasná komunikácia štátu s občanmi vedie ku konkrétnym a merateľným výsledkom. Tieto poznatky by mohli byť poučné aj pre ďalšie verejné úrady a inštitúcie pri riešení obdobných problémov, čo by v konečnom dôsledku mohlo pozitívne ovplyvniť verejné financie v oveľa širšom meradle.