Španielsko zasiahla ďalšia rozsiahla technologická porucha. Len niekoľko týždňov po plošnom blackoute v krajine došlo k vážnemu výpadku telekomunikačných služieb, ktorý najviac ovplyvnil klientov spoločnosti Telefónica, jedného z najväčších operátorov v krajine. Tento incident paralyzoval nielen bežnú komunikáciu, ale dočasne znefunkčnil aj tiesňové linky v niektorých regiónoch.
Druhá kritická rana infraštruktúre
Najnovší výpadok nastal tesne po nočnej modernizácii telekomunikačnej siete. Problémy sa najprv prejavili ako „špecifické výpadky“, avšak v priebehu niekoľkých hodín prerástli na celonárodnú úroveň. Kľúčové regionálne centrá, ako Aragón, Valencia, La Rioja či Andalúzia, evidovali niekoľkohodinový výpadok tiesňovej linky 112, čo zásadne obmedzilo reakciu v prípadných núdzových situáciách.
Úrady rýchlo poskytli náhradné telefónne kontakty pre obyvateľov dotknutých oblastí. Postupná obnova služieb priniesla čiastočné zlepšenie, no incident jasne odhalil, aká zraniteľná môže byť kritická telekomunikačná infraštruktúra aj v technologicky pokročilej krajine.

Štatistiky výpadku a dopad na biznis
Najvýraznejšie komplikácie sa dotkli pevných liniek, ale ovplyvnené boli prakticky všetky hlasové služby spoločnosti Telefónica. Podľa dát stránky Downdetector kulminoval počet hlásení okolo druhej hodiny ráno – 72 percent nahlásených prípadov predstavovalo úplný výpadok siete, 18 percent zákazníkov uvádzalo absenciu signálu a 10 percent zažilo totálne odpojenie v celých regiónoch.
Služby boli v týchto hodinách výrazne obmedzené, čo kriticky zasiahlo nielen bežných spotrebiteľov, ale aj fi rmy, ktoré sú závislé na stabilnom prepojení. Okrem denného života obyvateľov pocítili dopad aj lokálne podniky a štátne služby, vrátane krízových manažmentov v regióne Baskicko, kde boli poruchy nepredvídateľné a rozptýlené.
Odstup eskalácie a reakcia úradov
Situácia nastala iba krátko po aprílovom blackoute, keď bol Pyrenejský polostrov na 23 hodín prakticky odrezaný. Táto predchádzajúca porucha ochromila verejné osvetlenie, platobné terminály, metro, letiská aj komunikácie a spôsobila zrušenie stoviek letov. V reakcii na pokračujúce ohrozenie infraštruktúry už vláda zriadila oficiálny vyšetrovací tím zložený z expertov, technikov a bezpečnostných zložiek.
Ministerstvo pre digitálnu transformáciu a verejnú správu monitoruje aktuálny vývoj a žiada od Telefónicy presné časové harmonogramy ďalšieho postupu. Príslušné súdy preverujú aj hypotézu, podľa ktorej mohlo ísť o následok kybernetického útoku. Vylúčené však bolo, že by výpadok zapríčinila preťaženosť infraštruktúry obnoviteľnými zdrojmi, ktorých výkon v Španielsku dlhodobo rastie.
Tieto po sebe nasledujúce incidenty zdôrazňujú potrebu dôslednejšieho zabezpečenia kľúčových technológií a lepšej pripravenosti na krízové situácie nielen v súkromnom sektore, ale aj v štátnych službách.