Rastúca inflácia na Slovensku v máji prekročila kritickú hranicu, keď medziročne dosiahla až 4,1 percenta. Ide o najvyššiu úroveň od decembra 2023, pričom oproti aprílu sa spotrebiteľské ceny zvýšili o výrazných 0,5 percenta. Tento medzimesačný rast bol druhým najvyšším v aktuálnom roku. Rast cien zaznamenali všetky sledované sektory, avšak tempo zdražovania bolo rozdielne naprieč jednotlivými kategóriami.
Najväčšie zdražovanie v školstve, kaderníctvach a poistení
Zvýšenie cien bolo obzvlášť evidentné v oblasti vzdelávania, kde ceny v medziročnom porovnaní stúpli až o 10,2 percenta. To predstavuje najrýchlejší nárast spomedzi všetkých kategórií. Výrazné zdražovanie sa prejavilo aj v sektore stravovania a hotelov, kde sa ceny medziročne zvýšili v priemere o 8,8 percenta. Len samotné ceny stravovania pritom vzrástli dokonca o viac ako 9 percent.
Významne vzrástli tiež ceny rôznych tovarov a služieb, a to o 6,5 percenta. Výrazne drahšie boli kadernícke služby, ktorých cena stúpla o 10,6 percenta, a poistné služby zaznamenali dokonca až 15-percentné zvýšenie cien. Cenové zvýšenia neobišli ani rekreáciu a kultúru, ktoré boli drahšie v priemere o 5 percent, pričom najväčší podiel na tomto raste mali drahšie dovolenkové zájazdy.

Drahšie potraviny, nápoje aj doprava
Výrazné zdražovanie v máji citeľne zasiahlo segment potravín a nealkoholických nápojov, kde ceny v priemere poskočili o 3,9 percenta. Najviac zdraželi oleje a tuky, a to až o 21,7 percenta medziročne. Okrem nich významne vzrástli aj ceny ovocia, o viac ako 11 percent oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Opačný trend zaznamenalo iba mäso, ktoré zlacnelo o 2 percentá, a zelenina so znížením cien o 1,2 percenta.
Mimoriadne silný bol aj cenový rast nealkoholických nápojov, ktorých ceny priemerne vzrástli až o 17,1 percenta. Cenový nárast minerálnych vôd a sladených nealko nápojov dosiahol 17,6 percenta, zatiaľ čo ceny kávy, čaju a kakaa stúpli o 16,6 percenta.
Zaujímavý vývoj priniesol sektor dopravy. Napriek pokračujúcemu medziročnému poklesu cien pohonných hmôt o 8 percent sa tento efekt výrazne oslabil v dôsledku dvojciferného zdražovania dopravných služieb. Ceny cestnej osobnej dopravy stúpli takmer o 20 percent, kým železničná doprava zdražela o necelých 12 percent. V súhrne si preto doprava medziročne pripísala len minimálny nárast cien o 0,1 percenta. V medzimesačnom porovnaní dopravný sektor ceny dokonca znižoval – a to o 1,2 percenta – najmä vďaka zlacneniu pohonných látok.
Riziko eskalácie problémov kvôli americkým clám na oceľ
K inflácii na Slovensku prispievajú nielen domáce, ale aj významné zahraničné faktory. Jednou z kľúčových hrozieb je nedávne rozhodnutie Spojených štátov amerických zdvojnásobiť dovozné clá na oceľ z Európy. Takýto krok môže potenciálne spôsobiť vážne hospodárske problémy európskym producentom.
Európsky oceliarsky priemysel patrí medzi strategické sektory a zásobuje predovšetkým automobilový priemysel a stavebníctvo. Oceliari by stratou prístupu na veľký americký trh čelili zásadnému ohrozeniu, ktoré by mohlo viesť až k výraznému obmedzeniu výroby. Prípadné problémy by sa následne prejavili aj na cenách ocele a mali silný dopad na široké spektrum európskych priemyselných odvetví.
To by mohlo predstavovať aj vážne riziká pre Slovensko, kde je automobilový priemysel hlavným pilierom ekonomiky. Ako jeden z najväčších globálnych výrobcov automobilov v prepočte na obyvateľa je Slovensko extrémne závislé na dodávkach kvalitnej ocele. Strata stability v oceliarskom sektore by tak priamo ohrozila domácu produkciu vozidiel.
V prípade reálneho uplatnenia 100-percentného zvýšenia ciel by európski výrobcovia museli čeliť buď prudkému nadbytku ocele na domácom trhu, čo by znamenalo pokles jej cien, alebo naopak ich zvýšeniu v dôsledku redukovanej produkcie. Obe varianty predstavujú výrazné riziká pre ekonomickú stabilitu tak Slovenska, ako aj širšej Európskej únie.
Podrobnejší pohľad na dôsledky tejto situácie priniesla nedávna analýza, ktorá sa téme venuje hlbšie v kontexte potenciálneho kolapsu oceliarskeho priemyslu v Európe.