Majitelia motocyklov a štvorkoliek na Slovensku majú dôvod na spokojnosť. Nová legislatíva prináša zásadnú zmenu intervalov technických kontrol (STK), ktorá sa dotkne približne 160-tisíc vodičov. Výrazne sa tak zredukuje administratívna záťaž a znížia sa aj finančné náklady majiteľov týchto vozidiel.
Dvojnásobne dlhší interval na STK pre motocykle a štvorkolky
Podľa nových pravidiel, ktoré vstupujú do platnosti, sa interval pravidelných technických kontrol pre kategórie vozidiel L3e až L7e – teda motocykle, trojkolky a štvorkolky – predĺži na dvojnásobok. Pôvodne museli majitelia prísť na STK prvýkrát štyri roky po prvej registrácii vozidla a následne každé dva roky. Po novom postačí absolvovať technickú prehliadku len raz za štyri roky.
Zámerom štátu je odbúranie zbytočných administratívnych návštev na kontrolných staniciach STK a citeľné zníženie finančného zaťaženia pre majiteľov tohto typu vozidiel. Ministerstvo v zdôvodnení novej legislatívy upozorňuje aj na skúsenosti z praxe, ktoré naznačujú, že motorky a štvorkolky patria medzi vozidlá s nízkou mierou technických porúch, ktoré by ovplyvňovali bezpečnosť cestnej premávky.

Pre osobné autá ostáva frekvencia kontrol nezmenená
Zatiaľ čo motorkári zmenu a uvoľnenie pravidiel vítajú, majitelia osobných automobilov nemôžu počítať s podobnou úľavou. Legislatíva totiž v ich prípade zostáva bezo zmien. Osobné autá musia aj naďalej absolvovať prvú technickú kontrolu štyri roky od prvého uvedenia vozidla do evidencie, následne sú povinné navštevovať STK každé dva roky.
Dôležité je upozorniť, že nezmenené ostávajú aj sankcie za nedodržanie termínov STK. Majiteľovi osobného vozidla, ktorý technickú kontrolu vynechá alebo sa oneskorí, hrozí pokuta až vo výške 165 eur. Ak navyše zanedbá emisnú kontrolu, celková sankcia by sa mohla vyšplhať až na 330 eur.
Európa zvažuje opačný trend, experti zdôrazňujú dôležitosť pravidelnej údržby
Značne liberálnejší prístup Slovenska k technickej kontrole motocyklov a štvorkoliek je výrazným protikladom k súčasným diskusiám na európskej úrovni. Orgány Európskej únie totiž v súčasnosti debatujú o možnostiach skrátenia intervalov medzi technickými kontrolami všetkých typov vozidiel s cieľom zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a znížiť počet nehôd v dôsledku technických porúch.
Odborníci na Slovensku v tejto súvislosti pripomínajú majiteľom motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek, že menej časté povinné technické kontroly kladú ešte väčší dôraz na pravidelnú údržbu zo strany samotných vodičov. Preventívne kontroly, ktorých časovanie a rozsah určujú výrobcovia vozidiel, by mali podľa expertov patriť k pravidelnej rutine každého zodpovedného majiteľa motocykla či štvorkolky. Takýto prístup pomôže zachovať vysokú úroveň bezpečnosti na cestách aj pri predĺžených intervaloch štátnych kontrol.
Celkovo možno novú slovenskú legislatívnu úpravu vnímať ako pozitívnu správu pre tisíce motoristov, ktorým výrazne ubudnú administratívne povinnosti i spojené finančné náklady. Úrady však zároveň zdôrazňujú, že zvýšená zodpovednosť za priebežnú a konštruktívnu kontrolu vozidla teraz spočíva viac ako kedykoľvek predtým na samotných vodičoch a ich vlastnom uvedomení.