Slovenská pošta prechádza reorganizáciou, cieľom je stabilizácia financií
Štátny podnik Slovenská pošta pristúpil k významnej reorganizácii svojej pobočkovej siete ako odpoveď na nepriaznivé hospodárske výsledky. Za uplynulý rok vykázal stratu vo výške 12 miliónov eur, čo núti spoločnosť implementovať úsporné opatrenia. Optimalizácia prevádzok bola identifikovaná ako kľúčový nástroj na zlepšenie finančnej stability a zvýšenie efektivity podniku.
Rozsiahle zatváranie pobočiek
Prvá fáza redukcie pobočkovej siete prebieha od 1. augusta, pričom bolo zatvorených sedem pobočiek v krajských mestách, z toho najviac v Košiciach. V Bratislave plánuje Slovenská pošta ukončiť činnosť deviatich prevádzok. Druhá etapa sa má rozbehnúť už v septembri a zasiahne ďalšie krajské mestá.

Celkom je na zatvorenie vybraných 26 regionálnych prevádzok a 29 okresných pobočiek, pričom sa pri výbere brala do úvahy ekonomická neefektívnosť a klesajúca návštevnosť jednotlivých lokalít. Manažment podniku argumentuje, že táto transformácia je nevyhnutná pre zníženie prevádzkových nákladov.
Verejnosť a opozícia reagujú
Plánované zmeny vyvolali negatívne ohlasy verejnosti, najmä vo väčších mestách. V Bratislave a Košiciach vznikli petície s požiadavkou zachovania konkrétnych pobočiek. Mestské samosprávy rokovali s vedením Slovenskej pošty, čo v niektorých prípadoch vyústilo do kompromisných riešení. Napríklad v bratislavskej časti Nové Mesto bude po zatvorení pôvodnej pobočky fungovať doručovateľské stanovisko s obmedzeným režimom, otvorené iba tri dni v týždni po jednu hodinu.
Opozičné strany upozorňujú na zhoršenie dostupnosti poštových služieb, ktoré by mohlo obyvateľov prinútiť cestovať do vzdialenejších prevádzok. Ministerstvo dopravy však stojí za rozhodnutím manažmentu a považuje opatrenia za kľúčové na zabezpečenie finančnej udržateľnosti pošty.
Franšízy a modernizácia v menších obciach
Vedenie Slovenskej pošty zdôrazňuje, že zatváranie sa nebude dotýkať dedinských pobočiek. Naopak, pripravuje sa transformačný model založený na franšízovom princípe, v rámci ktorého prevádzku prevezmú miestne samosprávy alebo súkromní podnikatelia. Tým sa má garantovať zachovanie služieb v menej obývaných oblastiach.
Súčasťou modernizačného plánu je aj posilnenie vybraných mestských pobočiek. Tieto prevádzky budú disponovať dlhšími otváracími hodinami, väčším počtom priehradok či jednoduchšou dostupnosťou mestskou hromadnou dopravou. Zároveň sa rozširuje možnosť riešenia služieb prostredníctvom doručovateľov, najmä pri výplate dôchodkov a úhradách platieb.
Podľa manažmentu ide o kroky, ktoré majú nielen priniesť finančnú stabilitu, ale aj udržať dostupnosť kľúčových služieb pre občanov. Úspech reorganizácie bude vyžadovať efektívnu implementáciu zmien a dôveru verejnosti v alternatívne formy poskytovania poštových služieb.