Slovenská pošta čelí výzvam v oblasti transformácie a optimalizácie svojej siete pobočiek. Napriek očakávaniam, že znížením počtu prevádzok dôjde k zlepšeniu ekonomických výsledkov, pošta predpokladá, že ani tento rok sa nepodarí dosiahnuť zisk. Aktuálna transformácia sa dotkne nielen mestských pobočiek, ale prináša aj nové riešenia, ktoré majú zákazníkom uľahčiť prístup k službám.
Rozsiahla redukcia pobočiek a plány na zlepšenie služieb
V priebehu tohto roka Slovenská pošta zatvorí 55 pobočiek. Z toho 26 sa nachádza v krajských mestách, zatiaľ čo zvyšných 29 v okresných mestách. Optimalizácia krajských pobočiek by mala byť ukončená ešte tento rok, zatiaľ čo proces v okresných mestách potrvá až do roku 2026. Najmä málo navštevované pobočky sa stali neefektívnymi a z pohľadu transformácie je potrebné zamerať financie na oblasti, kde je väčší záujem o služby.
Pošta pritom zdôrazňuje, že dlhodobým cieľom je efektívnejšie fungovanie a lepšie služby pre zákazníkov. K aktuálnym zmenám patrí zavedenie novej mobilnej aplikácie a zjednotenie otváracích hodín pobočiek hlavne vo väčších mestách. Očakáva sa, že tieto kroky prinesú zákazníkom pohodlnejší a modernejší prístup k poštovým službám.

Vidiek čakajú franšízové zmeny
Napriek rozsiahlym redukciám v mestách sa obce na vidieku o svoje pobočky báť nemusia. Slovenská pošta zavádza nový model fungovania, v rámci ktorého prevádzku takýchto pobočiek prevezmú partneri formou franšízy. Všetky bežné služby ostanú zachované, pričom zákazníci nebudú musieť robiť kompromisy v oblasti ponuky. Táto zmena sa okrem zachovania pobočiek na vidieku zameriava aj na zvýšenie efektivity funkčne slabých miest a posilnenie tých, ktoré sú zákazníkmi často vyhľadávané.
Ekonomické dôvody a dlhodobý cieľ profitability
Slovenská pošta sa dlhodobo nachádza v mínuse – v minulom roku vykázala stratu 12 miliónov eur. Transformácia je takým spôsobom nevyhnutná, keďže dopyt po tradičných poštových službách, akými sú listové zásielky, klesol až o 80 percent. Na druhej strane rastie popularita Balíkoboxov, ktoré reflektujú nové potreby zákazníkov.
Napriek aktuálnym stratám má transformácia priniesť do roku 2028 vyrovnané hospodárenie alebo dokonca zisk. K pozitívnemu efektu zmien by mal prispieť fakt, že aj po zvýšení platov zamestnancom sa postupne prejavia výsledky optimalizácie siete pobočiek a modernizácie služieb. Proces, ktorý prebieha, sa tak javí ako kľúčový na zabezpečenie dlhodobej udržateľnosti Slovenskej pošty.