Slovenská pošta pravdepodobne plánuje ďalšie zvýšenie cien za svoje služby. Vyplýva to z návrhu opatrenia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý je momentálne v pripomienkovom konaní. Ak návrh vstúpi do platnosti v navrhovanej podobe, od januára 2026 musia Slováci počítať s upraveným cenníkom. Spoločnosť tým reaguje na ekonomické výzvy a klesajúce počty zásielok, ktoré ovplyvňujú jej hospodárske výsledky.
Ceny porastú pre rast nákladov
Dôvodom na úpravu cien je kombinácia viacerých faktorov. Slovenská pošta bojuje so zvyšujúcimi sa prevádzkovými nákladmi, ktoré rastú v súvislosti so zvýšením minimálnej mzdy na 915 eur od roku 2026, vývojom inflácie a nutnosťou investovať do transformácie. Spoločnosť postupne ruší nerentabilné prevádzky a snaží sa digitalizovať svoje procesy, aby dosiahla lepšie hospodárske výsledky.
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb odhaduje, že náklady pošty v dôsledku optimalizačných opatrení stúpnu celkovo o 8,9 milióna eur, čo predstavuje nárast o 2,4 %. Pre pokrytie týchto výdavkov plánuje pošta navýšiť ceny niektorých základných služieb, pričom zmeny pocítia predovšetkým bežní zákazníci pri listových zásielkach a poštových poukazoch.

Prehľad nových cien služieb
Od 1. januára 2026 vstúpi do platnosti nový cenník. Ceny bežných služieb, ako napríklad odosielanie listov či poštových poukazov, budú vyššie. Napríklad za list 2. triedy do 50 g zaplatia zákazníci namiesto pôvodných 1,20 eura po novom 1,40 eura. Podobne list 1. triedy do 50 g zdražie z 1,70 eur na 1,90 eur. Doporučené listy druhotriednej váhy do 50 g zdvihnú svoju cenu o 0,60 eura a cena sa ustáli na úrovni 3,30 eura.
Pri poštových poukazoch na účet dôjde k menším zmenám, pričom dvojdielny poukaz do 30 eur zdražie o 0,20 eura na sumu 1,70 eura. Rovnaký dokument pre sumu do 300 eur bude stáť 2,10 eura, čo predstavuje nárast o 0,10 eura oproti súčasnej cene. Podrobný zoznam zmien cien naznačuje postupné zvyšovanie poplatkov vo všetkých kategóriách služieb.
Očakávania Slovenskej pošty
Slovenská pošta od zmien očakáva stabilizáciu svojich hospodárskych výsledkov a zlepšenie finančnej situácie do budúcna. Dôležitým cieľom je taktiež zlepšiť pracovné podmienky zamestnancov a minimalizovať fluktuáciu v rámci podniku. Vedenie pošty verí, že optimalizačné kroky v kombinácii s digitalizáciou a úpravou cien zabezpečia dlhodobejšie a udržateľnejšie fungovanie spoločnosti.
Pre zákazníkov to však znamená vyššie výdavky, keďže regulované služby budú opäť drahšie. Rozhodnutie o schválení návrhu je na strane regulačného úradu, no už teraz je jasné, že cenové zmeny ovplyvnia široké spektrum občanov.