Národná banka Slovenska (NBS) oznámila zásadné zmeny vo fungovaní predplatených investičných poplatkov, ktoré by mali odstrániť dlhodobo kritizované praktiky finančných sprostredkovateľov. Tieto opatrenia sú reakciou na sťažnosti občanov, ktorí po niekoľkých rokoch pravidelného investovania zistili, že ich úspory sa vôbec nezúročili. Podľa nových pravidiel by sa mali peniaze klientov začať zhodnocovať už od prvej platby.
Transparentnosť a spravodlivosť pre klientov
Nové metodické usmernenie NBS núti sprostredkovateľov k väčšej transparentnosti a spravodlivosti voči investorom. Doteraz bolo bežnou praxou, že sa pri uzatvorení zmluvy účtoval vysoký poplatok, často vo výške niekoľkých percent z cieľovej sumy. Táto suma sa vypočítavala na celé desaťročia dopredu a klienti v prvých rokoch investovania prakticky len splácali tento poplatok. Výsledkom bolo, že počas prvých dvoch až troch rokov sa ich peniaze vôbec nezhodnocovali.
Nové pravidlá zavádzajú princíp investovania od prvej platby. To znamená, že časť každej platby klienta bude automaticky investovaná a jeho úspory sa tak začnú zhodnocovať okamžite. Tým sa výrazne redukuje neefektívnosť a nespravodlivosť, na ktorú klienti doteraz doplácali. Podľa NBS ide o jedinečný krok, ktorý pomôže nastaviť férovejšie podmienky na slovenskom trhu, pričom podobná prax sa využíva len v Slovenskej republike a Česku.

Možnosť výberu poplatkov
Finančné sprostredkovanie bude po novom fungovať podľa dvoch modelov poplatkov. Prvou možnosťou je jednorazové poradenstvo, kde si agent účtuje fixný, vopred stanovený poplatok za sprostredkovanie a nastavenie investičného plánu. Druhým modelom je priebežná starostlivosť, čo znamená, že sprostredkovateľ poskytuje služby počas celého obdobia investovania. Pri tejto možnosti však musí v prípade predčasného ukončenia zmluvy vrátiť pomernú časť poplatku za obdobie, kedy už služba nebola poskytovaná.
NBS očakáva, že väčšina sprostredkovateľov si vyberie prvú možnosť, ktorá je jednoduchšia a transparentnejšia pre klientov. Tento krok navyše umožní sporiteľom lepšie porovnávať poplatky medzi jednotlivými sprostredkovateľmi. Výsledkom by mal byť spravodlivejší trh, kde klienti nebudú zbytočne zaťažovaní skrytými nákladmi.
Nový štandard pre ochranu spotrebiteľov
Implementácia nového usmernenia prináša zásadné zlepšenie ochrany spotrebiteľov a spravodlivosti na finančnom trhu. Zásadnými zmenami sú väčšia transparentnosť, okamžité zhodnocovanie úspor a jasné nastavenie poplatkov. Klienti budú mať lepšiu možnosť rozhodnúť sa na základe reálnych nákladov a porovnať si ponuky na trhu.
NBS považuje tento krok za dôležitý pre obnovu dôvery vo finančné sprostredkovanie a pre podporu zodpovedného investovania. Peniaze ľudí sa už nebudú „strácať“ v poplatkoch počas prvých rokov, ale začnú im prinášať výnosy od samotného začiatku. Očakáva sa, že nové pravidlá prispejú k zdravšej konkurencii na trhu, z čoho budú mať prospech najmä bežní investori.