Čínska nákupná platforma Shein, známa svojou ponukou cenovo dostupnej rýchlej módy, sa stala terčom vážnych obvinení týkajúcich sa klamania svojich zákazníkov. Tieto praktiky jej vyniesli pokuty od regulačných orgánov v Taliansku a možný výrazný finančný postih vo Francúzsku. V hre je aj záujem Európskej komisie pre nekalé obchodné správanie.
Ekologické zavádzanie pod paľbou kritiky
Taliansky antimonopolný úrad (AGCM) udelil spoločnosti Infinite Styles Services, prevádzkovateľovi európskych webov značky Shein, pokutu vo výške jedného milióna eur. Regulátor zistil, že Shein poskytoval mätúce a nepravdivé informácie o ekologickom dopade svojich produktov. Kritike sa nevyhla ani kolekcia „evoluSHEIN by Design“, ktorá síce propagovala využívanie zelených vlákien, no firma neposkytla žiadne relevantné dôkazy o jej prínosoch pre životné prostredie. Navyše, táto kolekcia tvorí iba menšiu časť celkovej ponuky platformy.
Zavádzanie sa dotýkalo aj emisných cieľov spoločnosti. Shein deklaroval, že do roku 2030 zníži svoje emisie o 25 % a do roku 2050 úplne dosiahne uhlíkovú neutralitu. AGCM však upozornilo, že v rokoch 2023 a 2024 došlo dokonca k nárastu emisií, čo je v rozpore s komunikovanými ambíciami značky. Podľa úradu je pri znečisťovaní, na ktoré má odvetvie rýchlej módy významný podiel, nevyhnutná transparentnosť.

Vážne problémy so súkromím vo Francúzsku
Francúzsko sa zameralo na technologické praktiky platformy Shein. Miestny úrad CNIL odhalil, že spoločnosť nelegálne sledovala používateľov webu aj po tom, ako títo odmietli ukladať cookies. Regulátor označil takéto konanie za nedbalé, keďže firma disponuje dostatočnými technickými aj personálnymi kapacitami na zabezpečenie súladu s pravidlami.
Za tieto porušenia hrozí Shein pokuta až do výšky 150 miliónov eur. Platforma síce navrhovanú sankciu považuje za prehnanú a tvrdí, že od augusta 2023 spolupracuje s miestnymi úradmi na zlepšení svojich procesov, avšak, či pokuta zostane v platnosti, zatiaľ nie je jasné.
Komisia EÚ monitoruje obchodné praktiky
Európska komisia v máji 2024 formálne vyzvala Shein na úpravu svojich obchodných praktík v súlade s legislatívou únie na ochranu spotrebiteľa. Únia namietala voči falošným zľavám, nátlakovým predajným technikám a nepravdivým informáciám o možnostiach vrátenia tovaru. Hoci Shein deklaroval ochotu spolupracovať, viaceré vyšetrovania naznačujú, že má na vysvetlenie čo doháňať v rôznych európskych štátoch.
Platforma čelí zhoršenej reputácii a značnému finančnému riziku. Jej záväzky o transparentnosti a ekologických a etických praktikách zostávajú pod drobnohľadom regulačných orgánov i spotrebiteľov.