Vo svete dopravy sa schyľuje k významnej zmene, ktorá môže ovplyvniť seniorov za volantom. Európska komisia totiž pripravuje nový návrh, ktorý by zaviedol pravidelné testovanie vodičských schopností vodičov nad 70 rokov. Cieľom opatrenia je zvýšiť bezpečnosť na cestách, no zároveň spustilo diskusiu o tom, ako zachovať právo starších ľudí na mobilitu a nezávislosť.
Nové pravidlá pre vodičov seniorov
Navrhované opatrenie počíta s hodnotením schopností seniorov reagovať na nečakané situácie, sústrediť sa a zvládať stres za volantom. Na rozdiel od lekárskych prehliadok, ktoré sa dnes zameriavajú napríklad na zrak či krvný tlak, by testovanie prebiehalo priamo počas jazdy alebo za pomoci simulátorov. Tento systém má nielen identifikovať možné riziká, ale aj ponúknuť školenia na zlepšenie vodičských zručností.
Momentálne na Slovensku platia lekárske prehliadky po dovŕšení 65 rokov, ktoré sa do veku 70 rokov opakujú každých päť rokov. Po 70. roku je tento interval skrátený na dva roky. Ak lekár zistí u vodiča obmedzenia, môže mu napríklad odporučiť jazdiť len počas dňa alebo na krátke vzdialenosti. V rámci nového návrhu Európskej komisie by však tento proces prešiel výraznou modernizáciou, čím by sa zameral viac na praktické schopnosti vodičov.

Citlivá téma s rozdielnymi prístupmi
Seniori tvoria čoraz významnejšiu časť populácie na cestách, pričom vek prirodzene prináša zhoršenie zraku, sluchu a reakčného času. Aj keď veľká časť starších vodičov má za sebou desaťročia bezproblémového šoférovania, krízové situácie na cestách môžu byť pre nich náročnejšie zvládnuteľné. Návrh Európskej komisie preto reaguje na túto skutočnosť a jeho cieľom je minimalizovať počet dopravných nehôd, pričom zohľadňuje bezpečnosť všetkých účastníkov.
Polemiku vyvolávajú aj rozdiely v aktuálnej legislatíve jednotlivých štátov EÚ. Kým niektoré krajiny si vystačia s povinnými lekárskymi potvrdeniami, iné už zaviedli prísnejšie obmedzenia pre osoby nad určitým vekom. Zjednotenie pravidiel na celoeurópskej úrovni tak môže priniesť výzvu v hľadaní rovnováhy medzi ochranou starších vodičov a rešpektovaním ich autonómie.
Hoci návrh podporila aj nemecká asociácia TÜV, ktorá má dlhoročné skúsenosti v oblasti bezpečnosti a technických kontrol, téma zostáva citlivou záležitosťou. Vodičský preukaz je pre mnohých seniorov symbolom slobody a nezávislosti, čo len zdôrazňuje potrebu dôslednej, ale súčasne empatickej úpravy pravidiel.