Novela zákona o cestnej premávke na Slovensku zavádza maximálnu rýchlosť pohybu na chodníkoch na úrovni šiestich kilometrov za hodinu. Táto zmena sa týka každého, kto využíva chodníky na pohyb pomocou dopravných prostriedkov, ako je bicykel, kolobežka, skateboard či korčule. Cieľ novej legislatívy je ochrana chodcov, no novela vyvolala polemiku medzi občanmi a odbornými skupinami.
Obavy o bezpečnosť detí
Jedným z vážnych dôsledkov novej úpravy je riziko zvýšeného ohrozenia detí. Občianske združenia Znepokojené matky a Cyklokoalícia upozorňujú, že novela zákona vytvára situáciu, v ktorej deti mladšie ako 10 rokov môžu byť nútené jazdiť po cestách. Aktuálne legislatíva umožňuje deťom jazdiť na bicykloch či kolobežkách po chodníkoch, kde sú v porovnaní so súbežnou automobilovou premávkou výrazne bezpečnejšie. Ak však pri jazde presiahnu šesť kilometrov za hodinu, podľa nových pravidiel budú porušovať zákon.
Matky a organizácie poukazujú na to, že udržať rýchlosť detí pod touto hranicou môže byť v praxi veľmi náročné. Predstavujú si situácie, kedy by štvorročné alebo päťročné dieťa muselo namiesto chodníka jazdiť vedľa vozidiel na ceste, aby neporušilo pravidlá. Táto situácia je podľa nich neakceptovateľná a priamo ohrozuje najzraniteľnejšiu skupinu účastníkov cestnej premávky.

Kritika nedostatočného riešenia
Kritici novely tvrdia, že jej cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť na chodníkoch, no zavedené opatrenia sú kontraproduktívne. Navrhujú, aby zákonodarcovia zohľadnili reálne potreby detí a prijali alternatívne riešenia, ktoré by zabezpečili ochranu všetkých účastníkov premávky. Ako alternatívy uvádzajú budovanie oddelených cyklotrás, zavádzanie obytnej zóny s rýchlostným limitom 30 kilometrov za hodinu pre vozidlá alebo rozšírenie bezpečných priestorov pre chodcov a cyklistov.
Podľa odborníkov je potrebné viac podporovať zdravé a ekologické možnosti dopravy, ako je jazda na bicykli či kolobežke. Znepokojené matky tiež upozorňujú, že legislatíva neobsahuje žiadne dáta alebo analýzy, ktoré by preukázali, že deti na chodníkoch predstavujú významnú hrozbu pre ostatných chodcov.
Apel na prezidenta SR
Občianske združenia svoju nespokojnosť demonštrovali odovzdaním listu slovenskému prezidentovi spolu s kampaňou, v ktorej symbolicky upozornili na nebezpečenstvá prameniace z navrhovaného zákona. Prezidenta Petra Pellegriniho vyzvali, aby novelu nepodpísal a vrátil ju na opätovné prerokovanie. V liste apelujú na jeho ústavné právomoci a zdôrazňujú, že nové opatrenia neslúžia na ochranu, naopak, vytvárajú nové riziká.
Novela zákona, ktorú predložil poslanec Ľubomír Vážny, už prešla parlamentom, získala podporu 79 poslancov a mala by nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2026. Naďalej však ostáva predmetom ostrých diskusií a protichodných názorov v celej spoločnosti. Výsledok tejto kontroverzie tak možno výrazne ovplyvní rozhodnutie prezidenta krajiny.