Vedci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne prišli s radikálnym návrhom, ktorý by mohol zmeniť budúcnosť dopravy na cestách po celom svete. Doterajší systém semaforov s troma farbami – červenou, oranžovou a zelenou – navrhujú doplniť o štvrtú farbu, konkrétne bielu. Táto novinka má signalizovať, že križovatku aktuálne riadia autonómne vozidlá, a jej úloha je jasná: zrýchlenie premávky, zníženie zápch a prispenie k bezpečnejšej cestnej infraštruktúre.
Kedy sa rozsvieti biele svetlo
Podľa návrhu by biele svetlo na semafore svietilo iba vtedy, keď by systém umelej inteligencie vyhodnotil, že na križovatke sa pohybuje dostatok autonómnych áut. Tieto vozidlá medzi sebou komunikujú v reálnom čase a dokážu si koordinovať pohyb tak, aby zabezpečili plynulú premávku. Pre vodičov klasických áut by biele svetlo znamenalo jednoduchý pokyn: sledovať pohyb pred sebou a riadiť sa správaním autonómnych vozidiel.
Tradičné farby semaforov zostanú zachované a ich význam sa nemení. Len čo klesne počet autonómnych vozidiel v danom priestore pod určitú hranicu, biele svetlo sa vypne a riadenie križovatky prevezmú opäť štandardné svetelné signály.

Zníženie dopravných zápch a iné benefity
Simulačné testy preukázali, že tento systém by mohol priniesť významné výsledky vo forme zníženia času zdržania pri premávke. Ak by bolo na cestách iba 10 % autonómnych áut, dopravné straty by sa mohli znížiť o tri percentá. V prípade, že by autonómne vozidlá tvorili väčšinu premávky, čakanie na križovatkách by sa mohlo skrátiť až o 94 %. To by znamenalo výrazné zlepšenie plynulosti dopravy, nižšiu spotrebu paliva a menej emisií.
Vedci zároveň tvrdia, že vyšší podiel autonómnych vozidiel na cestách prispeje aj k zvýšeniu bezpečnosti. Biele svetlo by jasne indikovalo, že riadenie križovatky je momentálne v rukách umelej inteligencie. Takéto riešenie je predpokladané na odstránenie ľudských chýb, ktoré sú častou príčinou nehôd.
Reálne testy a ďalší vývoj
Momentálne je tento koncept len v štádiu teoretických návrhov a simulácií, no vedci majú v pláne overiť jeho funkčnosť v uzavretých a bezpečných lokalitách. Testy budú zamerané na praktické otázky, ako presnosť koordinácie medzi vozidlami a reakcie vodičov na nové svetelné signály. Aj keď sa momentálne hovorí o bielej farbe, odborníci nevylučujú možnosť použitia inej, pokiaľ bude dostatočne odlišná a zrozumiteľná.
Nový systém semaforov by mohol byť dôležitým krokom smerom k modernizácii dopravy v mestách a adaptácii na rozmach autonómnych technológií. Potenciálne zavedenie štvrtého svetla na semaforoch by predstavovalo zásadný míľnik v spolupráci medzi ľudskými a strojnými účastníkmi premávky. To by mohlo otvoriť dvere k efektívnejšej, bezpečnejšej a udržateľnejšej budúcnosti na cestách po celom svete.