Na francúzskej diaľnici A10 južne od Paríža sa rozbieha prelomový projekt „Nabíjaj počas jazdy“ (Charge as you drive), ktorý testuje technológiu dynamického indukčného nabíjania elektromobilov priamo v reálnej dopravnej prevádzke. Ide o prvý projekt tohto druhu na svete, ktorý by mohol priniesť revolúciu do elektrifikácie dopravy, najmä nákladnej. Prvé výsledky poukazujú na vysoký potenciál tejto technológie.
Technológia a reálne testy
Na 1,5-kilometrovom úseku diaľnice A10 boli pod povrch vozovky nainštalované indukčné cievky v rámci úsilia konzorcia vedeného spoločnosťou VINCI Autoroutes v spolupráci s Electreon a inými partnermi. Táto metóda umožňuje elektrickým vozidlám vybaveným špeciálnymi prijímačmi dobíjať batérie počas jazdy. Projekt momentálne testuje prototypy vrátane osobného auta, úžitkového vozidla, autobusu a nákladného auta v reálnych dopravných podmienkach, čím sa preveruje jeho efektívnosť a spoľahlivosť.
Analýzy vykonané trojicou laboratórií z Univerzity Gustava Eiffela ukazujú, že indukčný systém dokáže za optimálnych podmienok dodávať špičkový výkon nad 300 kW a stabilný výkon nad 200 kW. Tieto hodnoty sú dôkazom schopnosti technológie uspokojiť vysoké nároky predovšetkým nákladných vozidiel.

Ekonomické a environmetálne výhody
Dynamické bezdrôtové nabíjanie má potenciál vyriešiť celé spektrum problémov spojených so súčasnou elektromobilitou. Najväčším prínosom je možnosť výrazne znížiť veľkosť a hmotnosť batérií v elektrických vozidlách, keďže nabíjanie počas jazdy eliminuje potrebu obrovských batérií na zabezpečenie dlhého dojazdu. Tým by elektrické kamióny získali väčšiu nosnú kapacitu na prevoz tovaru, znížili by svoje výrobné a prevádzkové náklady, a minimalizovali by potrebu prestojov na nabíjacích staniciach.
Z environmentálneho hľadiska by technológia prispela k redukcii ťažby vzácnych surovín, ako je lítium či kobalt, potrebných na výrobu batérií. Súčasne by sa znížila uhlíková stopa spojená s ich produkciou, čo by znamenalo ďalšie prínosy pre udržateľný rozvoj. Navyše, nahradením tradičných spaľovacích vozidiel elektrickými by mohlo dôjsť k významnému zníženiu emisií skleníkových plynov, obzvlášť v sektore nákladnej dopravy, ktorá v súčasnosti vo Francúzsku generuje viac než 16 % emisií CO2.
Budúcnosť elektrifikácie ciest
Pilotný úsek diaľnice A10 je výsledkom niekoľkoročnej prípravy, vrátane testov v laboratóriách a simulácie mechanického zaťaženia, ktoré overili odolnosť vozovky na intenzívnu dlhodobú prevádzku nákladných vozidiel. Výsledky týchto testov naznačujú možnosť rozšírenia technológie na ďalšie diaľnice vo Francúzsku a prípadne aj v širšom európskom regióne, čo podporuje aj štúdia spoločnosti Carbone 4, ktorá zdôrazňuje pozitívny dopad na znižovanie emisií a nižšie nároky na suroviny.
S pokračujúcim nárastom popularity elektromobilov – pričom ich podiel na globálnom predaji neustále rastie – sa dynamické indukčné nabíjanie stáva sľubnou odpoveďou na výzvy spojené s elektrifikáciou dopravy. V kombinácii s politickou podporou pre dekarbonizáciu dopravy by táto technológia mohla predstavovať zásadné riešenie pre ďalšie desaťročia.
 
					 
							


 
                                
                              
		 
		 
		 
		 
		