Juhokórejskí vedci oznámili významný objav v oblasti batérií, ktorý dokáže priniesť až desaťnásobné zvýšenie aktuálneho dojazdu elektromobilov. Ide o nový typ silíciovej anódy doplnenej špeciálnym polymérnym spojivom, vďaka ktorým by batéria mohla zvládnuť cestu s dosiaľ nevídaným komfortom — až 5 000 kilometrov na jediné nabitie. To by umožnilo napríklad nepretržitú jazdu z Berlína až do egyptského hlavného mesta, Káhiry.
Podstata prevratu v technológii anód
Za prelomovým pokrokom stoja vedecké tímy z juhokórejskej Pohang University of Science and Technology (POSTECH) a Sogang University. Hlavnou zmenou je použitie silíciovej anódy namiesto štandardne využívaného grafitu, podporenej unikátnym polymérnym spojivom. Kremík bol známy svojou mimoriadne vysokou kapacitou, no jeho doterajšia aplikácia vo väčších mierkach bola limitovaná problémami spojenými s veľkou expanziou materiálu počas nabíjacích cyklov. Táto expanzia negatívne vplývala na bezpečnosť a životnosť batérií. Nové polymérne spojivo však prináša účinné riešenie, ktoré dokáže expanzívne procesy kontrolovať a zabezpečiť vysokú stabilitu článkov.
Táto technológia využíva reverzibilné intermolekulárne sily o sile približne 250 kJ/mol. Tým dochádza k výrazne efektívnejšiemu riadeniu chemických a mechanických zmien, čím sa maximalizuje energetická hustota článkov a optimalizuje pohyb lítia v štruktúre batérie. Takéto zlepšenia by znamenali výrazný posun oproti aktuálnym batériovým technológiám, ktoré vo vozidlách strednej triedy poskytujú priemerný dojazd približne 400 až 500 kilometrov na nabitie.

Potenciál na zásadnú zmenu trhu elektromobility
V súčasnosti najdlhší potvrdený dojazd podľa meracej metodiky WLTP ponúka elektromobil Lucid Air Grand Touring s hodnotou približne 960 kilometrov, no patrí do kategórie luxusných vozidiel s cenami presahujúcimi 120-tisíc eur. Výroba novej juhokórejskej batériovej technológie v masovom meradle a jej implementácia do spotrebiteľských elektromobilov by preto mohla znamenať obrovský posun v praktickej využiteľnosti elektrických áut za dostupnejšie ceny.
Zatiaľ síce vývojové tímy z POSTECH a Sogang University nezverejnili presný časový rámec zavedenia technológie do komerčnej výroby, experti však očakávajú ďalšie informácie o ekonomickej efektivite a možnostiach škálovania výroby. Zároveň ostáva neznámy presný termín, kedy sa táto technológia môže objaviť aj na automobilovom trhu dostupnom pre bežných spotrebiteľov.
Významný prielom na ceste k udržateľnej mobilite
Ak sa potvrdia predpoklady o realizovateľnosti masovej produkcie, juhokórejská batéria by mohla výrazne zmeniť pomer síl medzi vozidlami na elektrický a spaľovací pohon. S dojazdom na úrovni až päťtisíc kilometrov na jedno nabitie by totiž z trhu zmizla jedna z najvážnejších bariér výraznejšieho rozšírenia elektromobilov – otáznik nad pohodlným cestovaním na dlhšie trasy. To by mohlo definitívne usadiť elektrické vozidlá v postavení plnohodnotnej náhrady klasických vozidiel spaľujúcich fosílne palivá.
Získanie dostupnej batérie s extrémnou výdržou by tak mohlo vyriešiť mnohé pochybnosti vodičov a dodať smerovaniu globálnej mobility jasnú víziu trvalo udržateľnej dopravy založenej na elektrickej energii. Elektromobily s takýmto dojazdom by sa stali rovnocennými konkurentmi nielen pri bežných denných jazdách, ale aj na naozaj dlhých cestách. Automobilový priemysel by tým vstúpil do novej éry flexibility a ekologického riešenia mobility budúcnosti.