NEWSBYTE.sk
streda, 10. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > Prichádza nová realita na čerpacích staniciach: E20-tka zmení pravidlá hry, čo to znamená pre vodičov?
MobilitaNovinky

Prichádza nová realita na čerpacích staniciach: E20-tka zmení pravidlá hry, čo to znamená pre vodičov?

Slovensko a Európa zaostávajú za Indiou a Brazíliou v používaní alternatívnych palív. Kým iné krajiny jazdia na palivo budúcnosti, my len diskutujeme.

21. júla 2025

Európska únia hľadá spôsoby, ako znížiť emisie z dopravy

Európska únia sa rozhodla ďalej posilniť svoje úsilie v boji proti klimatickým zmenám zavedením nového typu benzínu s označením E20. Toto palivo by malo obsahovať až dvadsať percent bioetanolu, čím by sa výrazne znížili emisie oxidu uhličitého z dopravy. Nová forma paliva reflektuje naliehavú potrebu riešení, ktoré sú kompatibilné s prevažujúcim počtom spaľovacích motorov na európskych cestách.

Zmeny legislatívy a výzvy pre motoristov

Zavedenie E20 však nebude jednoduchým krokom. Vyžadovať si bude rozsiahle legislatívne úpravy vo všetkých členských krajinách Európskej únie. Nemecko už podniklo prvé kroky, keď predložilo návrh technickej normy Európskemu výboru pre normalizáciu. Tento proces, ktorý zahŕňa harmonizáciu podmienok, by sa mal ukončiť do roku 2028.

Technické štandardy pre palivo E20 stanovujú prísne požiadavky, ako sú minimálne oktánové číslo a maximálny limit vody v palive. Hlavným cieľom je zabezpečiť ochranu palivových systémov a bezproblémovú prevádzku existujúcich vozidiel. Napriek tomu otázka kompatibility ostáva jednou z hlavných výziev. Motoristi vo viacerých krajinách vyjadrili obavy, že použitie paliva s vyšším podielom bioetanolu by mohlo poškodiť ich vozidlá, podobne ako v prípade predchádzajúceho prechodu na benzín E10.

Skúsenosti zo sveta ako cenná inšpirácia

Kým Európa ešte len plánuje zavedenie E20, krajiny ako Brazília a India sú už niekoľko rokov pred ňou. Brazília napríklad využíva benzín s 27,5-percentným podielom bioetanolu a má ambiciózny plán zvýšiť túto hodnotu na 35 percent do roku 2030. India, ktorá sa zaviazala dosiahnuť dvadsaťpercentnú zmes už o niekoľko rokov, v roku 2025 dosiahne tento cieľ v predstihu. Rovnaké technické normy a certifikácia automobiliek ako Škoda, Honda či Volkswagen signalizujú, že tento prechod je nielen možný, ale aj úspešne realizovateľný.

India okrem toho zvýšila produkciu bioetanolu z pôvodných 300-tisíc ton v roku 2014 na 5,6 milióna ton v roku 2024 a do budúcnosti plánuje produkovať viac ako 8 miliónov ton ročne. Kľúčom k tomuto úspechu je strategická koordinácia medzi vládou a priemyslom, čo podporuje aj ekonomickú stabilitu vidieckych oblastí a znižuje závislosť od ropy.

Význam medzinárodnej spolupráce

Príklad týchto krajín podnietil aj založenie Globálnej aliancie pre biopalivá počas summitu G20 v Naí Dillí v roku 2023. Medzi hlavnými členmi aliancie sú vedúce svetové ekonomiky ako India, Brazília, USA a Taliansko, ktoré zastupuje Európu. Táto iniciatíva otvára nové možnosti na rozšírenie udržateľných riešení v globálnom meradle.

Ak má byť prechod na palivo E20 v Európskej únii úspešný, bude nevyhnutné spojiť sily medzi automobilovým priemyslom, dodávateľmi paliva a štátnymi autoritami. Skúsenosti z iných krajín ukazujú, že takéto technické aj ekonomické riešenia sú reálne dosiahnuteľné a môžu priniesť výrazné zlepšenie v boji proti klimatickým zmenám.

Neprehliadnite

Nemecko stanovilo rok 2045: na čerpacích staniciach skončí klasický benzín a nafta
Na čerpacích staniciach pribúda nový trik zlodejov: sľuby namiesto platenia za palivo
Prémiový benzín odhaľuje mýtus: väčšina motoristov zbytočne platí viac bez úžitku
Benzín a nafta na Slovensku v 47. týždni zdraželi, tankovanie je medziročne drahšie
ŠTÍTKY:BenzínEurópaEurópska úniaUSA
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Vodiči v ŠOKU: Poistné RAPÍDNE zdraželo, zvýšenie cien ešte nekončí. Čo nás čaká?
Ďalší článok EÚ chystá tvrdý zásah: Populárne lacné obchody čakajú veľké obmedzenia! Čo nás čaká?
Najčítanejšie
Energopomoc na rok 2026: Nová kalkulačka ukáže domácnostiam nárok podľa príjmu a faktúr
Ekonomika Novinky
Od 8. decembra nové pravidlá energií: štát delí domácnosti, časť zaplatí trhové ceny
Ekonomika Novinky
Nový Zákonník práce od 1. januára 2026 presnejšie odlíši živnostníkov od zamestnancov
Ekonomika Novinky
Od roku 2028 hrozí Slovensku tvrdá konsolidácia: vysoký dlh, vyššie dane, slabší rast
Ekonomika Novinky
Od roku 2027 budú musieť firmy a živnostníci vystavovať faktúry len cez štátny e‑systém
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

EÚ mení ETS2: nová brzda pri 45 eurách má tlmiť ceny bývania a palív

Zdroj: Imagen

Európa zvažuje tvrdšie protiopatrenia na rastúce ruské hybridné útoky a sabotáže

Skryté tajomstvo šoférov: Kde tankujú lacnejšie benzín a naftu, a výrazne šetria?

4ka prekvapuje: Viac dát v EÚ za rovnakú cenu, ostatní operátori musia dobiehať

Čína vracia úder: Taiwan na pokraji pohltenia, svet stojí pred nevyhnutným konfliktom

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.