Vo svete dopravy sa pripravuje zmena, ktorá môže prevrátiť zaužívané pravidlá u mladých vodičov. Európska únia totiž po dlhých rokovaniach prichádza s novými smernicami, ktoré umožňujú znížiť vekové hranice na získanie vodičských oprávnení pre vybrané kategórie. Nové pravidlá prinášajú flexibilitu pre jednotlivé členské štáty, no zároveň stanovujú rámcové pravidlá pre harmonizáciu legislatívy.
Vodičské oprávnenie už od 14 rokov
Podľa nových pravidiel môžu členské štáty umožniť mladým vodičom kategórie AM získať vodičské oprávnenie už vo veku 14 rokov. Táto kategória zahŕňa mopedy s maximálnou rýchlosťou 45 km/h, hmotnosťou do 350 kg a objemom do 50 cm3. Pre kategóriu B1, kam patria ľahké štvorkolky, je možné znížiť vekovú hranicu na 15 rokov. Klasické vodičské oprávnenie kategórie B či BE by mohli získať mladí ľudia od 17 rokov, avšak pod podmienkou jazdy pod dohľadom skúsenejšieho vodiča.
Ostatné kategórie zostávajú v rámci smernice obmedzené štandardnými vekovými hranicami. Napríklad pre nákladné autá kategórie C sa vek určuje na 18 rokov, avšak len pri splnení podmienky získania Certifikátu odbornej spôsobilosti (CCP). Na získanie vodičského preukazu na autobusy kategórie D by mohla byť veková hranica znížená na 21 rokov, ale výhradne pre vodičov pracujúcich v núdzových zložkách, ako sú hasiči alebo záchranári.

Harmonizácia pravidiel v rámci EÚ
Jedným z hlavných cieľov smernice je zjednotiť cestnú legislatívu medzi členskými štátmi a poskytnúť im zároveň možnosť prispôsobiť pravidlá špecifickým domácim podmienkam. Európska únia stanovila trojročnú lehotu na implementáciu nových pravidiel, čo znamená, že jednotlivé štáty majú čas do novembra 2028, aby začlenili tieto zmeny do svojich zákonov.
Smernica však nie je len o vekových limitoch. Ide o rozsiahlejší krok smerom k harmonizácii dopravy v rámci celej EÚ. Zavedenie jednotných pravidiel má zabezpečiť spravodlivé štandardy a zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky. Možnosť upraviť minimálne vekové hranice podľa národných potrieb však dáva členským štátom flexibilitu, ktorá môže byť v prospech konkrétnych sociálnych alebo hospodárskych podmienok.
Nové pravidlá môžu priniesť výrazné zmeny najmä pre mladých ľudí, ktorí by v skoršom veku získali základný kontakt s motorizovanou dopravou. Členské štáty budú musieť zvážiť, ako tieto zmeny zakomponovať do praxe a zároveň zabezpečiť adekvátnu prípravu na bezpečnú jazdu pre najmladších vodičov.