Čínska automobilka Changan Automobile predstavila novú batériu, ktorá môže znamenať výrazný posun pre elektromobily. Sľubuje dojazd až neuveriteľných 1 500 kilometrov na jedno nabitie, čím výrazne prekonáva aj najlepšie konkurenčné elektromobily na dnešnom trhu, vrátane obľúbenej Tesly.
Batéria s pevným elektrolytom ponúka mimoriadny dojazd
Základnou inováciou predstavenej batérie je použitie pevného elektrolytu, ktorý je výrazne efektívnejší než súčasné technológie s kvapalným elektrolytom. Batéria má energetickú hustotu 400 Wh/kg, zatiaľ čo dnešné lítium-iónové batérie dosahujú v priemere len 250 až 350 Wh/kg. Tento skok v kapacite umožní elektromobilom prekonať hranicu 1 500 km bez nutnosti opätovného nabíjania, čím podľa expertov práve batéria Changanu môže úplne odstrániť argument krátkeho dojazdu elektromobilov v porovnaní s klasickými automobilmi poháňanými benzínom alebo dieselom.
Výskumníci zo spoločnosti Changan tiež uviedli, že batéria okrem lepšieho dojazdu poskytuje väčšiu prevádzkovú stabilitu a bezpečnosť. V porovnaní s klasickou technológiou elektrických batérií sa stabilita zlepšila údajne až o 70 percent. Navyše sa novinka spolieha na umelú inteligenciu, ktorá umožňuje diaľkovú diagnostiku a tým minimalizuje možné riziká technických problémov počas jazdy.

Prvé elektromobily s novou batériou už v roku 2027
Changan plánuje batériu v praxi testovať od konca tohto roka, pričom oficiálne cestné skúšky nových elektromobilov s touto technológiou sú naplánované na rok 2026. Ak budú testy úspešné, sériová výroba sa následne môže začať už v priebehu roka 2027. Znamená to, že spotrebitelia by reálne mohli mať k dispozícii elektromobily s dojazdom 1 500 kilometrov už do troch rokov.
Tento ambiciózny prístup čínskeho výrobcu k elektromobilite môže výrazne zamiešať kartami na svetovom automobilovom trhu, ktorý doposiaľ dominovala Tesla s výraznými predajnými úspechmi.
Skeptici varujú pred prehnaným optimizmom
Napriek uverejneným údajom a veľkým prísľubom odborníci upozorňujú, že medzi plánmi a skutočnosťou často vznikajú veľké rozdiely. Motoristické portály ako Autoviny.sk vo svojich vyjadreniach spomenuli viaceré minulé „prelomové“ batérie alebo technológie, ktoré sa nakoniec buď nikdy nedostali na trh, alebo vo finále spotrebiteľsky sklamali. Preto odporúčajú opatrnosť a predpokladajú, že skutočné výhody novej batérie sa ukážu až po definitívnom uvedení do praxe.
Bez ohľadu na predčasný optimizmus alebo rezervovanosť odborníkov však Changan jednoznačne otvoril novú kapitolu v oblasti elektromobility. Ak jeho technológia skutočne naplní očakávania, elektromobily s batériami novej generácie môžu výrazne preformovať automobilový priemysel a zabezpečiť im trvalé miesto aj v garážach doterajších skeptikov.