Finančné správanie Slovákov zostáva pod vplyvom zaužívaných stereotypov, ktoré však už nemusia odrážať súčasnú ekonomickú realitu. Prieskum agentúry 2muse pre 365.bank poukazuje na preferenciu šetrenia pred zadlžovaním a na početné mýty, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie obyvateľov Slovenska vo finančných otázkach. Zúčastnilo sa ho viac ako tisíc respondentov, ktorí poskytli aktuálny pohľad na túto problematiku.
Slováci uprednostňujú šetrenie, investovanie je stále tabu
Až osem z desiatich Slovákov si radšej našetrí, než by si požičali. Tento trend potvrdilo 94 % opýtaných, ktorí priznali, že šetrenie je dnes náročnejšie, ako bolo v minulosti. Tento postoj sa mierne líši medzi pohlaviami – zatiaľ čo 86 % žien aktívne šetrí, u mužov je tento pomer nižší, dosahujúc 76 %.
Investovanie je stále vnímané ako činnosť pre bohatých. Tento názor má až 92 % respondentov, čo vytvára bariéru k finančnej gramotnosti v tejto oblasti. Pravidelné investovanie praktizuje len tretina respondentov, pričom mnohí si napriek tomu neuvedomujú, že na Slovensku už investujú nepriamo, napríklad prostredníctvom druhého a tretieho piliera, alebo cez nákup nehnuteľností. Aj napriek nízkym prekážkam, akými sú mikroinvestície od 20 eur, prevažuje presvedčenie, že investovanie si vyžaduje vysoký vstupný kapitál.

Hypotéky drahé, digitálne nástroje v kurze
Každý druhý respondent prieskumu označil hypotéky za príliš drahé, napriek ich klesajúcej úrokovej tendencii v uplynulom období. Aj keď sú hypotekárne úroky dnes v jednociferných číslach, v kontraste s dvojcifernými hodnotami z 90. rokov, hypotéka naďalej predstavuje jediné riešenie na získanie vlastného bývania pre mnohých klientov.
V oblasti digitálnych technológií prieskum priniesol zmiešané výsledky. Kým až 90 % respondentov si myslí, že obyvatelia malých miest a obcí zaostávajú v používaní digitálnych finančných nástrojov, údaje naznačujú opačnú realitu. Internet banking používa až 76 % respondentov z miest s menej ako 5-tisíc obyvateľmi, čo je viac ako v mestách nad 100-tisíc obyvateľov (71 %). Pri mobilných aplikáciách je však situácia odlišná – tento nástroj preferuje viac ľudí z veľkých miest (82 % oproti dvom tretinám v malých mestách).
Pohlavné rozdiely vo financiách pretrvávajú
Výsledky odhalili aj pretrvávajúce stereotypy týkajúce sa rodovej rovnosti v oblasti financií. Tri štvrtiny opýtaných vnímajú finančnú stabilitu rodiny stále ako úlohu muža, hoci väčšina súhlasí, že ženy by nemali zostať len pri starostlivosti o domácnosť. Podielne zaťaženie práce a rodinných povinností je bežné, no ženy naďalej zarábajú menej – približne 80 centov na 1 euro, ktoré zarobí muž za rovnakú prácu.