Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) už začala posielať poistencom výsledky ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2024. Týka sa to približne pol milióna Slovákov, ktorí sú klientmi tejto štátnej zdravotnej poisťovne. Poisťovňa využíva dva spôsoby doručovania – klasickou poštou prostredníctvom fyzických listov, alebo elektronicky cez Ústredný portál verejnej správy, kde sú výsledky zasielané priamo do elektronickej schránky.
Na podanie námietky majú poistenci 15 dní
Poistenci majú po doručení dokumentu 15-dňovú lehotu, počas ktorej môžu podať námietku alebo nesúhlasné stanovisko voči výsledku ročného zúčtovania. Táto možnosť platí tak pre prípady, keď poistencovi vznikol nedoplatok, ako aj pre prípady preplatku. V prípade nepodania námietky v uvedenej lehote sa výsledok považuje za konečný a poistenci s nedoplatkom budú povinní túto sumu uhradiť.
Po uplynutí 15 dní na podanie prípadných námietok nasleduje obdobie 45 dní, počas ktorých musí poistenec nedoplatok zaplatiť. Ak poistenému vznikol naopak preplatok, rovnaká 45-dňová lehota platí pre poisťovňu, ktorá musí v tomto časovom rámci sumu poistencovi vrátiť. Námietky je možné okrem tradičného spôsobu podať aj cez Ústredný portál verejnej správy, ktorý na tieto účely poskytuje pripravený elektronický formulár.

ePobočka poisťovne uľahčuje úhradu nedoplatkov aj reklamácie
Klienti, ktorí využívajú elektronickú službu ePobočka, môžu na svojom účte vidieť nielen výsledky ročného zúčtovania, ale aj presný spôsob výpočtu daných súm. Táto platforma ďalej umožňuje aj jednoduché podanie námietky proti výsledkom zúčtovania prostredníctvom online formulára.
Platba nedoplatkov je tiež zjednodušená vďaka priloženému QR kódu, načítateľnému priamo zo zaslaných dokumentov alebo z rozhrania ePobočky. Fyzické osoby navyše môžu nedoplatok uhradiť cez mobilnú aplikáciu VšZP alebo aktivovať službu opakovanej platby, ktorá je v aplikácii tiež dostupná. Samostatne zárobkovo činné osoby zároveň nájdu v ePobočke aj vypočítanú výšku povinných mesačných preddavkov na poistné pre nasledujúci kalendárny rok, teda od 1. januára 2026 do 31. decembra 2026.
Služba dostupná aj pre poistencov bez elektronického prihlásenia
VšZP poskytuje možnosť overenia splnenia podmienok pre vykonanie ročného zúčtovania aj neprihláseným používateľom. Dostupnú službu nájdu návštevníci internetovej stránky Všeobecnej zdravotnej poisťovne pod záložkou ePobočka, kde v špeciálnej sekcii pre neprihlásených je možné ľahko zistiť, či konkrétnemu poistencovi bolo ročné zúčtovanie urobené. Zároveň tu nájdu informáciu o výške prípadného nedoplatku či preplatku a o tom, či výsledná suma presahuje stanovenú hranicu 5 eur.
Podľa oficiálnych informácií poisťovne sa tento spôsob doručovania a elektronického spracovania dát stáva čoraz populárnejším u poistencov pre svoju jednoduchosť, rýchlosť a prehľadnosť. VšZP preto odporúča využívať elektronickú komunikáciu ako efektívny nástroj nielen pri doručovaní dokumentov, ale aj pri riešení prípadných otázok či sporov ohľadom ročného zúčtovania zdravotného poistenia.