Slovenskí spotrebitelia v posledných týždňoch čelia narastajúcemu množstvu prípadov podvodných zásielok zo zahraničia, ktoré ich môžu stáť desiatky eur. Mnohé zo zásielok sú doručované cez štandardný systém Slovenskej pošty, čím dochádza k zníženiu možnosti včasnej identifikácie podvodu. Spotrebitelia často hlásia, že si objednaný tovar buď vôbec nevyžiadali, alebo dostávajú poškodené a odlišné produkty.
Firma s nejasným pozadím komplikuje riešenie
Najčastejšie sa ako odosielateľ uvádza zahraničná spoločnosť HQ Group Ou, ktorá síce pôsobí formálne zo zahraničia, avšak ako svoju kontaktnú adresu využíva len poštový priečinok (P.O. BOX) na slovenskej pobočke Slovenskej pošty. Uvedená spoločnosť kategoricky popiera, že by posielala neobjednaný alebo chybný tovar, a tvrdí, že zásielky odosiela výlučne na základe riadnych zákazníckych objednávok. Z prieskumu medzi poškodenými však vyplynulo, že reálne sídlo firmy na Slovensku neexistuje, a na nahlásenej adrese je iba schránka patriaca Slovenskej pošte.
Podľa informácií z online diskusií a komentárov na sociálnych sieťach zákazníci hlásia veľké množstvo prípadov týkajúcich sa zásielok s nevyžiadaným alebo chybným obsahom. Boli zaznamenané napríklad prípady zámeny objednaného oblečenia za nefunkčnú elektroniku či dodanie značne poškodeného a znečisteného tovaru. Aj samotní kuriéri Slovenskej pošty už údajne začali upozorňovať príjemcov pri doručovaní zásielok, ktoré pôsobia podozrivo, aby zabránili škodám spôsobeným zákazníkom.

Náročné reklamácie a slabé šance na vymoženie peňazí
Zákazníci, ktorí už doručený balík prevzali a kuriérovi zaplatili, sa v drvivej väčšine prípadov stretávajú s komplikovaným procesom reklamačného konania. Spotrebitelia opakovane potvrdzujú, že dostať finančnú kompenzáciu od danej zahraničnej firmy je prakticky nemožné. Niektorí ľudia uvádzajú straty presahujúce aj 50 eur za zásielky, v ktorých dostali nevyžiadaný, chybný alebo úplne bezcenný tovar.
Slovenská pošta podľa oficiálnych zdrojov evidovala zatiaľ len dva oficiálne reklamované prípady spojené s dodávkami od tejto spoločnosti. Podľa svojho stanoviska mala pošta s HQ Group Ou doteraz prevažne pozitívne skúsenosti a nezaregistrovala oficiálne žiadne informácie o tom, že by spomínaná zahraničná firma distribuovala balíky bez predchádzajúcej objednávky zákazníkov, hoci realita uvádzaná poškodenými zákazníkmi vyznieva opačne.
Polícia a SOI radia okamžite nahlásiť podozrivé prípady
Situáciu už začali riešiť aj slovenské úrady. Polícia SR dôrazne odporúča poškodeným spotrebiteľom, ktorí obdržia neobjednaný alebo iný než objednaný tovar, okamžite kontaktovať najbližší policajný útvar alebo volať tiesňovú linku 158. K následnému reklamačnému procesu by mali potom zákazníci kontaktovať aj Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá im poskytne odbornú pomoc na preskúmanie oprávnenosti nárokov a ďalšie postupy v prípade podvodného konania spoločnosti.
Odborníci zároveň apelujú na zvýšenú obozretnosť spotrebiteľov. Vyzývajú, aby si ľudia pri prevzatí každej zásielky dôkladne skontrolovali nielen fyzický stav balíka, ale predovšetkým jeho pôvod a pravdivosť objednávky. Podľa dostupných informácií sa zvyšovanie povedomia o tejto problematike stáva kľúčovým faktorom v predchádzaní opakovania podobných prípadov. S rastúcim počtom prípadov informovali o hrozbe z podvodných zásielok aj viaceré slovenské médiá a blogeri, čím sa podarilo zlepšiť informovanosť verejnosti.
V súčasnosti je podľa zdrojov vyššia ostražitosť zo strany verejnosti najefektívnejším dostupným prostriedkom predchádzania podobným zásielkovým podvodom. Dôsledná kontrola objednávok, starostlivé preverenie údajov o odosielateľovi a opatrnosť pri nákupnom správaní online môžu zásadne prispieť k minimalizácii rizík a stratám spôsobeným touto formou podvodného konania.