Zabudnutie na povinnosti týkajúce sa platenia poistného v Sociálnej poisťovni môže spôsobiť problémy. Ak je dlh na poistnom spôsobený oneskorenou platbou, chybnými údajmi či iným omylom, je dobré vedieť, ako postupovať.
Dôvody vzniku dlhu voči Sociálnej poisťovni
Nezaplatené poistné, či uhradenie nesprávnej sumy alebo oneskorená platba, patria k najčastejším dôvodom vzniku dlhu voči Sociálnej poisťovni. Chybu môže spôsobiť aj nezadaná alebo chybná platba s použitím nesprávnych symbolov, prípadne oneskorená reakcia na zmenu pracovného pomeru či iné administratívne nezrovnalosti, o ktorých Sociálna poisťovňa nebola včas informovaná. Pokuty alebo penále za omeškanie sú tiež častými sprievodnými javmi.
Ak poistenec neuhradí predpísanú sumu alebo nezareaguje na upozornenie Sociálnej poisťovne, jeho meno môže byť zverejnené v zozname dlžníkov. Dlžníci majú navyše povinnosť v určitých prípadoch znášať aj dodatočné náklady v podobe penále, ktoré k ním pridáva Sociálna poisťovňa za omeškanie.

Spôsoby úhrady dlhu a následky
Vzniknutý dlh je možné uhradiť jednorazovo alebo zažiadať o splátkový kalendár. Záujemca musí takúto možnosť prerokovať na pobočke Sociálnej poisťovne. Výška jednotlivých splátok, ich termíny splatnosti, ako aj príslušný účet v Štátnej pokladnici sa stanovujú osobitne. Bežné poistné však treba platiť naďalej v plných výškach a včas.
Ak poistenec dlh nevyrovná, poisťovňa môže pristúpiť k jeho vymáhaniu. V praxi ide o správny výkon práv na základe zákona o sociálnom poistení, využitie exekučných opatrení podľa špecifického poriadku, alebo aj mandátnu správu, čiže oslovenie tretej strany na vymáhanie pohľadávok.
Význam dôslednej kontroly
Dostávajúci sa do zoznamu dlžníkov s dlhom vyšším ako päť eur alebo akékoľvek oneskorenia môžu predstavovať vážny problém. Sociálna poisťovňa zdôrazňuje dôležitosť pravidelnej kontroly stavu poistného a následnej eliminácie vzniku dlhov. Vynechanie platieb nielenže prináša vyšší finančný záväzok, ale ovplyvňuje aj celkové poistenie a môže znamenať zložitejšiu situáciu pri riešení osobných financií.
Poistenci by si preto mali overovať správnosť údajov, načasovanosť platieb a dbať na komunikáciu so Sociálnou poisťovňou s cieľom predchádzať komplikáciám.


