Slovensko sa momentálne nachádza pod tlakom vlny organizovaných telefonických podvodov, ktoré sa zameriavajú na získanie citlivých finančných údajov občanov. Páchateľské skupiny využívajú sofistikované technológie a vystupujú ako oficiálni zástupcovia štátnych inštitúcií, čím si získavajú dôveru obetí a ich spoluprácu.
Zamaskované čísla a psychologické manipulácie
Podvodníci často využívajú technológiu tzv. spoofingu, ktorá im umožňuje ukázať na displeji príjemcu hovoru oficiálne slovenské telefónne číslo. V skutočnosti však hovory smerujú z cudziny, čo značne komplikuje ich vystopovanie. Asociácia mobilných operátorov zaznamenala prudký nárast týchto prípadov, pričom prevádzkovatelia hovorov systematicky uvádzajú ľudí do stresovej situácie. Často tvrdia, že výplata dôchodkových dávok bola pozastavená, a tým nútia obete konať okamžite.
Doterajšie policajné dáta ukazujú, že zatiaľ čo v minulosti bola hlavnou cieľovou skupinou seniori, podvodníci dnes oslovujú aj mladších ľudí. Kriminálne siete tak zdokonaľujú svoje techniky komunikácie a vedia presvedčivo vystupovať v mene úradov. Predstierajú naliehavé situácie a žiadajú citlivé údaje, ako kódy do internetového bankovníctva či čísla platobných kariet.

Zásahy operátorov a odporúčania pre verejnosť
Telekomunikační operátori na Slovensku aktívne spolupracujú na zavádzaní efektívnych bezpečnostných opatrení. Spoločnosti Telekom a O2 už implementovali systémy, ktoré denne dokážu identifikovať a blokovať desaťtisíce pokusov o podvodné hovory. Ďalší poskytovatelia, ako Orange a SWAN, zvažujú zapojenie sa do tejto iniciatívy s cieľom vytvoriť jednotnú obranou infraštruktúru pokrývajúcu celé územie Slovenska.
Občania by mali zachovať maximálnu obozretnosť. Pri podozrení na podvodný telefonát sa odporúča okamžité ukončenie hovoru bez zdieľania akýchkoľvek informácií. Ak majú pochybnosti, môžu kontaktovať príslušnú inštitúciu cez jej oficiálny komunikačný kanál. Všetky prípady pokusov o podvod by mali byť bezodkladne hlásené na tiesňovú linku 158.
Rýchly zásah môže zabrániť následkom
Obete podvodov, ktoré zdieľali svoje informácie, musia ihneď kontaktovať svoju banku a požiadať o zablokovanie prístupu k účtom alebo kartám. Čas je v takýchto prípadoch rozhodujúcim faktorom, ktorý môže minimalizovať finančné škody.
Odborníci zároveň upozorňujú na nepríjemný vývoj. Prognózy naznačujú, že telefonické podvody sa môžu do roku 2025 stať najrozšírenejšou formou kyberkriminality na Slovensku. Boj proti nárastu týchto útokov si vyžaduje nielen moderné technológie, ale aj informovaný a ostražitý prístup samotných občanov. Táto kombinácia môže byť kľúčová pri minimalizovaní finančných strát a ochrane pred ďalšími pokusmi o podvody.