Slovenská pošta oznámila veľkú zmenu, ktorá od základov ovplyvní dostupnosť jej služieb. Od 1. októbra začne proces zatvárania desiatok pobočiek po celom Slovensku. Toto opatrenie zasiahne nielen mestá, ale aj okresy, pričom dôvody súvisia s klesajúcou návštevnosťou a výrazným poklesom tradičných listových zásielok. Znižovanie počtu pracovísk sa však stretáva s ostrou kritikou zo strany verejnosti, ktorá upozorňuje na problémy, ktoré môžu nastať najmä u zraniteľnejších skupín obyvateľstva.
Detva zostáva s jedinou poštou
Medzi najviac ovplyvnené mestá patrí Detva, ktorá príde o pobočku na Partizánskej ulici. Pre viac ako 13-tisícové mesto to znamená, že obyvatelia budú mať k dispozícii už len jedinú poštu, a to vzdialenú približne dva kilometre od pôvodnej. Seniori a osoby bez automobilu sa obávajú zvýšenej náročnosti prístupu, keďže mestské dopravné spoje sú v regióne obmedzené.
Podobný scenár nastane aj vo Zvolene, kde sa zatvorí pobočka v najväčšej obytnej oblasti mesta, sídlisku Západ. Obyvatelia budú odteraz odkázaní na hlavné pracovisko v centre mesta, čo môže byť logisticky komplikované. Pre pešo dochádzajúcich to znamená približne dvadsaťminútovú chôdzu, zatiaľ čo cestovanie autobusom prinesie dodatočné finančné náklady.

Výrazný pokles záujmu o tradičné služby
Slovenská pošta zdôvodňuje zatváranie pobočiek radikálnym znížením záujmu o tradičné poštové služby. Podľa dostupných údajov klesá každoročne návštevnosť pobočiek o 15 %, pričom objem listových zásielok sa za posledných 19 rokov zmenšil až o 70 %. V prvej fáze uzatvorenia sa opatrenie dotkne 26 pobočiek v krajských mestách a 29 v okresných.
Aj napriek tomu, že digitalizácia priniesla množstvo alternatív, mnohí obyvatelia stále spoliehajú na fyzické poštové pracoviská. Preto sú tieto zmeny predmetom kritiky hlavne v oblastiach, kde alternatívne možnosti kvôli nízkej infraštruktúre nie sú k dispozícii.
Obce čaká alternatívne riešenie
Optimalizačný proces Slovenskej pošty sa neskončí v mestách. Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) varuje, že po zatvorení mestských pobočiek budú nasledovať obce. Ako možné riešenie navrhuje Slovenská pošta model franšízových pobočiek, ktoré by mohli vzniknúť priamo na úradoch obecných či mestských samospráv. V takých prípadoch by zamestnanci úradu poskytovali základné poštové služby priamo z jednej lokality, čím by sa eliminoval problém s prístupnosťou.
Vzorom je Česká republika, kde tento systém funguje už niekoľko rokov. Je ale otázne, ako bude táto alternatíva prijatá na Slovensku a či ju obce budú schopné implementovať bez väčších komplikácií. Kým sa nájdu konkrétne riešenia, zatváranie pobočiek zostáva citlivou témou, ktorá zasahuje do každodenného života mnohých obyvateľov, najmä tých, ktorí nemajú prístup k moderným technológiám či sú obmedzení vo svojich pohybových možnostiach.