Slovenská pošta sa pripravuje na najvyťaženejšiu časť roka. Len počas vianočnej prevádzky minulého roka prešlo jej systémom viac než 3 milióny balíkových zásielok a v období november až december 2024 dosiahla podľa hovorkyne Evy Peterovej dodržanie lehoty doručenia na úrovni 94 percent. Ak má balík s darčekom doraziť pod stromček včas, rozhoduje správne zabalenie, presná adresa aj termín podania.
Pošta eviduje výrazný nárast počtu balíkov tradične už od októbra. Predvianočné nákupy sa prelínajú s jesennými zľavovými akciami a čoraz obľúbenejšími výpredajmi typu Black Friday, ktoré sa zvyčajne konajú koncom novembra. V praxi to znamená, že logistika je pod tlakom niekoľko týždňov a aj menšia chyba v adrese či balení môže spôsobiť zdržanie.
Kedy a ako balík podať
Slovenská pošta odporúča neposúvať odoslanie darčekov na posledné dni pred sviatkami. Ak má byť balík doručený do Vianoc, klienti by ho mali podať najneskôr 19. decembra 2025. Zásielku je možné odoslať na ktorejkoľvek pošte, prostredníctvom samoobslužného BalíkoBOXu pri online úhrade alebo cez kuriéra. Elektronické podanie šetrí čas, pretože odosielateľ sa vyhne čakaniu pri prepážke.

Ak adresát balík nestihne prevziať napríklad z BalíkoBOXu, zásielka sa nevracia späť okamžite. Pošta upozorňuje, že jej výhodou je dlhá úložná lehota. Od doručenia do BalíkoBOXu až po posledný deň možného prevzatia na pošte môže zásielka čakať až 18 dní, čo ľuďom dáva pomerne veľkú časovú rezervu aj v predvianočnom období.
Najčastejšie chyby pri doručovaní
Pošta pravidelne analyzuje dôvody, pre ktoré sa balíky nepodarí doručiť na prvý pokus. K najčastejším problémom patrí to, že doručovateľ adresáta nezastihne na uvedenej adrese, odosielateľ na zásielku neuviedol telefónny kontakt prijímateľa alebo adresát jednoducho odmietne zásielku prevziať. Pošta preto odporúča vždy doplniť aj telefónne číslo, aby bolo možné doručenie operatívne dohodnúť.
Kľúčové sú tiež správne napísané adresné údaje. Adresát má byť uvedený v pravej dolnej časti adresnej strany, odosielateľ v ľavom hornom rohu. Pri elektronickom podaní stačí vytlačiť a nalepiť adresný štítok podľa pokynov systému. Práve chybné alebo neúplné údaje patria medzi najčastejšie príčiny zdržania alebo vrátenia zásielky späť odosielateľovi.
List alebo balík a ako zabaliť
Pošta pripomína, že mnohí klienti si stále mýlia listové a balíkové zásielky. Listová zásielka slúži na korešpondenciu, dokumenty a drobné cennosti, pričom jej maximálna hmotnosť je 2 kg. Bežný list nesmie presiahnuť hrúbku 3 cm, inak sa musí posielať ako doporučený list. Naopak balíková zásielka je určená na tovar, väčšie predmety a darčeky a pri doručení do dvoch dní môže vážiť do 10 kg. Pri expresnom balíku je povolená hmotnosť až 50 kg a hrúbka zásielky nie je obmedzená.
Pre bezproblémové doručenie je rozhodujúce, ako je balík zabalený. Pošta odporúča uprednostniť kartónovú škatuľu, ktorú už nie je potrebné obalovať papierom, ako sa to vyžadovalo v minulosti. Použiť možno aj plastovú obálku alebo už raz použitý obal, musia sa však odstrániť všetky pôvodné nálepky a staré adresy. Obal má vždy zodpovedať hmotnosti a povahe obsahu.
Pri krehkých veciach, ako sú sklo, porcelán či elektronika, je podľa pošty nevyhnutná pevná kartónová krabica s vnútornou výplňou. Výplň tlmí nárazy, pričom vhodné sú napríklad bublinkové fólie, drevitá vlna alebo vzduchové vankúše. Väčšie a netypické predmety, ako napríklad bicykel, je možné poslať aj bez klasickej škatule, ak pri preprave nehrozí ich poškodenie, pošta však odporúča aspoň jednoduché zabalenie do ochrannej fólie.