Farmaceutická spoločnosť Pfizer čelí závažnej hromadnej žalobe v súvislosti s obvineniami od približne 400 žien, ktoré tvrdia, že injekčná antikoncepcia Depo-Provera môže výrazne zvyšovať riziko vzniku nádorov mozgu. Ženy sa odvolávajú na rozsiahlu štúdiu, ktorá bola minulý rok publikovaná v prestížnom časopise British Medical Journal. Tá zistila, že ženy používajúce túto konkrétnu antikoncepciu majú až 5,6-násobne vyššiu pravdepodobnosť diagnostikovania meningiómu—nádoru pomaly rastúceho na mozgových a miechových blanách.
Žalobkyne upozorňujú, že Pfizer síce zareagoval na tieto zistenia a už v roku 2015 pridal varovné označenia v Kanade, neskôr aj vo Veľkej Británii, Európe a Južnej Afrike; v Spojených štátoch však firma podobnú iniciatívu neuskutočnila. Podľa žaloby ide o vážne porušenie globálnych bezpečnostných štandardov pre farmaceutické firmy.
Príbehy žien hovoria o dlhoročných zdravotných problémoch
Mnohé ženy, ktoré sa pripojili k žalobe, uvádzajú, že nikdy neboli varované lekármi ani farmaceutickou firmou o potenciálnych závažných zdravotných rizikách antikoncepcie Depo-Provera. Niektoré zo žalobkýň opísali silné bolesti hlavy, závraty, chronickú únavu a ďalšie nevysvetliteľné problémy, ktoré ich sprevádzali po celé roky, až kým im nakoniec diagnostikovali nádor mozgu.

Jednou zo žien, ktoré otvorene prehovorili o svojich zdravotných problémoch, je Andrea Faulksová z Alabamy. Začala používať Depo-Provera pred tridsiatimi rokmi v roku 1993, krátko po schválení lieku americkým regulačným orgánom FDA. Už krátko potom začala trpieť závažnými, len ťažko znesiteľnými bolesťami hlavy, neustálymi závratmi a silným trasom. Napriek opakovaným návštevám rôznych lekárov nevedela dlhé roky presne, čo je skutočnou príčinou jej zdravotných problémov. Diagnóza—nádor na mozgu—prišla až nedávno, prvýkrát diagnostikovaná po absolvovaní MRI vyšetrenia.
Podobný prípad uviedla aj ďalšia žena z hromadnej žaloby, ktorá po troch rokoch používania antikoncepcie začala trpieť opakovanými dlhotrvajúcimi bolesťami hlavy, nezvyčajnými krvácaniami a rýchlym nárastom hmotnosti. Dnes je pravidelne monitorovaná lekármi a musi absolvovať pravidelné kontrolné MRI vyšetrenia, aby sa včas zistila prípadná progresia jej nádoru.
Advokáti, ktorí zastupujú stovky postihnutých žien, sa teraz zamerajú na dôsledne fundované preukazovanie kauzálneho vzťahu medzi užívaním antikoncepcie, výskytom meningiómov, a údajným zanedbaním zodpovednosti farmaceutickou spoločnosťou Pfizer.
Tlak na Pfizer narastá aj kvôli transparentnosti v Európe
Okrem sporov ohľadom Depo-Provera spoločnosť Pfizer čelí aj ďalším otáznikom v oblasti transparentnosti svojich aktivít. Príkladom je aj nedávny prípad známy ako „Pfizergate“, ktorý priniesol rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie. Európska komisia podľa rozsudku pochybila, keď odmietla zverejniť textové správy medzi predsedníčkou EK Ursulou von der Leyenovou a šéfom Pfizeru Albertom Bourlom.
Komunikácia bola spojená s kontraktom z mája 2021, v rámci ktorého Únia objednala rekordných až 1,8 miliardy dávok vakcíny proti COVID-19 od Pfizeru. Požiadavka amerických novinárov z The New York Times o prístup ku komunikácii bola zamietnutá EK, ktorá tvrdila, že tieto správy nemá k dispozícii. Súd však odmietol takéto vysvetlenie a vyhlásil, že Európska komisia neposkytla dôkladné vysvetlenie, prečo textové správy nemožno sprístupniť. Toto rozhodnutie vyvoláva diskusie o transparentnosti a postupoch Európskej komisie a môže ovplyvniť aj ďalšie politické diskusie týkajúce sa aktuálneho vedenia EK.
Okrem tohto prípadu PSA (Úrad Európskej prokuratúry) už začal vyšetrovanie súvisiace s kontraktmi na nákup veľkých množstiev vakcín. V samostatnom rozhodnutí súd EÚ minulý rok kriticky poznamenal, že Komisia nedostatočne informovala o dohodách uzavretých na nákup vakcín proti COVID-19.
Pfizer tak okrem problémov s kauzou Depo-Provera stojí pred rastúcim tlakom na väčšiu transparentnosť, pričom obidva prípady môžu mať rozsiahle finančné, reputačné a právne dôsledky pre túto významnú farmaceutickú firmu. Žaloby a súdne rozhodnutia budú pravdepodobne ovplyvňovať aj ďalšie kroky spoločnosti na globálnom trhu a môžu byť impulzom pre nové štandardy informovania spotrebiteľov a verejnosti.