Ministerstvo vnútra v spolupráci s ministerstvom školstva pripravuje jedinečný návrh, ktorý by mohol zmeniť prístup k vzdelávaniu mladých ľudí. Vodičský preukaz by sa mohol stať odmenou za absolvovanie povinnej školskej dochádzky, čím by sa mal zvýšiť záujem o pravidelnú školskú dochádzku. Návrh, ktorý berie inšpiráciu z Maďarska, momentálne analyzujú odborníci na úrovni medzirezortnej pracovnej skupiny.
Zlepšenie dochádzky s jasnou motiváciou
Kombinácia vzdelávania a cestnej premávky prináša unikátny koncept, ktorý by mohol motivovať tisíce študentov. Opatrenie by cielilo na žiakov deviateho ročníka základných škôl, ktorých je každoročne približne 45 000. Najväčší efekt sa očakáva v marginalizovaných komunitách, kde dlhodobé problémy s dochádzkou naberajú alarmujúce rozmery. Obec Lomnička je príkladom, kde priemerný počet vymeškaných hodín dosahuje 370 na jedného žiaka druhého stupňa. Očakáva sa, že vidina vodičského oprávnenia by mohla tento trend zásadne zmeniť.
Aktuálna legislatíva sa spolieha na sankčné opatrenia, ako sú trestné stíhanie rodičov či zrážky zo sociálnych dávok, no výsledky sú neuspokojivé. Navrhovaná pozitívna motivácia by mohla byť účinnejšia. Podľa štatistík Slovenskej komory autoškôl je vodičský preukaz po výučnom liste druhou najžiadanejšou kvalifikáciou medzi mladými Slovákmi, pričom každoročne oň požiada viac ako 60 000 osôb do 25 rokov.

Inšpirácia z Maďarska a plánované náklady
V Maďarsku už podobný model funguje a podľa údajov tamojšieho ministerstva vnútra priniesol 12 % zníženie absencie na základných školách druhého stupňa počas niekoľkých rokov. Slovenskí analytici očakávajú podobný výsledok najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a nižšou úrovňou vzdelania. Očakávaný pokles absencií by mohol zároveň viesť aj k dlhodobým spoločenským a ekonomickým prínosom.
Implementácia systému si vyžiada investíciu do informačných systémov, ktorá by dosiahla 1,8 milióna eur. Táto suma pokryje prepojenie databáz škôl, matrík a autoškôl. Rovnako sa očakávajú každoročné prevádzkové náklady vo výške 120 000 eur, ktoré by mali byť vykompenzované úsporami zo znížených sociálnych dávok a nižším počtom priestupkov v radoch mladistvých. Odhadovaný návrat investícií by mal prísť už po dvoch rokoch od zavedenia systému.
Legislatívne procesy a ďalšie kroky
Ministerstvo vnútra plánuje do konca roka vypracovať novelu zákona o cestnej premávke a zákona o vzdelávaní. Ak proces medzirezortného pripomienkového konania prebehne hladko, návrh by mohol byť schválený parlamentom už v prvom štvrťroku nasledujúceho roku. Účinnosť opatrenia by mohla začať od septembra, teda od začiatku nového školského roka.
Niektoré obce, ako napríklad Veľká Lomnica, navrhujú ísť ešte ďalej. Do osnov základných škôl by tak mohla byť začlenená dopravná výchova, čo by žiakom umožnilo plynule prejsť ku skúškam na vodičský preukaz ako prirodzenému zakončeniu deviatej triedy.
Zástupcovia autoškôl upozorňujú na potrebu jasne definovanej metodiky a prechodného obdobia na adaptáciu nového systému. No rodičia aj študenti návrh vítajú, pretože vodičský preukaz by sa mohol stať nielen symbolom dosiahnutého vzdelania, ale aj významným krokom k väčšej osobnej zodpovednosti. Ak sa legislatíva schváli, Slovensko by mohlo nasledovať Maďarsko a nastoliť nový trend v oblasti motivácie študentov.