Bulharský parlament v týchto dňoch pracuje na novej legislatívnej zmene, ktorá môže výrazne ovplyvniť prevádzku starších osobných automobilov. Novelizácia cestného zákona by mala zaviesť povinnosť absolvovať technickú kontrolu dvakrát ročne pre všetky vozidlá staršie ako pätnásť rokov, informuje portál Autoviny.
Vysoké náklady pre väčšinu motoristov
V súčasnosti platia majitelia starších vozidiel za povinnú technickú kontrolu v Bulharsku zhruba 90 leva ročne (asi 46 eur). Po schválení novej legislatívy by však táto povinnosť v praxi znamenala zdvojnásobenie ročnej sumy na približne 180 leva (92 eur).
Celkové ekonomické dopady návrhu sú podľa dostupných informácií značné. V Bulharsku je v súčasnosti registrovaných 3,2 milióna automobilov prekračujúcich vekovú hranicu pätnásť rokov. Ak prejde plánovaná regulácia, vlastníci týchto vozidiel zaplatia navyše približne 290 miliónov leva ročne (asi 148 miliónov eur). Toto zvýšenie poplatkov predstavuje zisk najmä pre stanice technických kontrol a výrobcov identifikačných nálepiek vozidiel.

Kritici regulácie varujú pred závažnými sociálno-ekonomickými dopadmi na domácnosti nižších a stredných vrstiev, ktorých sa nová legislatívna povinnosť najviac dotkne. Podľa oponentov návrhu je totiž hlavnou prekážkou modernizácie vozidlového parku finančná situácia občanov, nie frekvencia vykonávaných kontrol.
Bezpečnosť dopravy hlavným argumentom tvorcov zákona
Zástancovia novej legislatívy zdôrazňujú urgentnú potrebu zvýšiť bezpečnosť na bulharských cestách. Poukazujú pritom na nevyhovujúci technický stav mnohých starších vozidiel a rozšírené praktiky, keď autá získavajú osvedčenie o technickej spôsobilosti netransparentným spôsobom. Dodatočná technická previerka má podľa ich slov potenciál eliminovať nebezpečné automobily z cestnej premávky a motivovať majiteľov k skoršej výmene starých vozidiel za novšie kusy.
Dáta, ktoré poskytuje bulharské ministerstvo vnútra, upozorňujú na značnú mieru zastaranosti vozidlového parku. Vozidlá vo veku 15 až 20 rokov tvoria 23 percent všetkých registrovaných áut v krajine. Z hľadiska vekovej štruktúry sú však ešte výraznejšou skupinou vozidlá staršie ako dve desaťročia, ktoré reprezentujú až 52 percent bulharských automobilov. Táto štatistika potvrdzuje výrazný rozdiel v porovnaní so štandardmi, ktoré sú bežné v západoeurópskych ekonomikách.
Podobné iniciatívy sa objavujú aj v zahraničí
Plánovaná zmena legislatívy v Bulharsku je v súlade s trendom sprísňovania pravidiel pre staršie vozidlá, ktorý aktuálne rezonuje aj v niektorých ďalších krajinách. Podobné sprísňovanie predpisov v oblasti technických kontrol aktuálne prechádza legislatívnym procesom v Ruskej federácii. Ruská vláda navyše plánuje aj zvýšenie daňovej záťaže pre majiteľov starších vozidiel. Bulharský návrh zatiaľ s daňovými úpravami nepočíta.
Domáci importéri a distribútori nových vozidiel svoje oficiálne stanovisko nevydali. Informácie o ich možnej podpore regulačného opatrenia ostávajú zatiaľ nepotvrdené. Medzičasom médiá upozorňujú na špekulatívne aspekty návrhu, ktorý by mal údajne prispieť najmä k posilneniu ziskovosti prevádzkovateľov kontrolných staníc a čiastočne naplniť štátny rozpočet dodatočnými finančnými príjmami.
Kým zástancovia zdôrazňujú zvýšenú bezpečnosť, kritické hlasy naďalej pripomínajú, že cenové zvýšenie samotné nezaručuje modernizáciu a ekologizáciu vozidlového parku. Schválenie pripravených zmien by pritom malo zásadný vplyv na väčšinu motoristov v krajine, keďže až tri štvrtiny všetkých bulharských automobilov sú dnes staršie ako 15 rokov.