Austrália by mohla nasledovať kroky Európskej únie, ktorá potvrdila svoj plán ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi do roku 2035. Krajina s 28 miliónmi obyvateľov čelí rastúcemu tlaku odborníkov, ktorí považujú tento krok za nevyhnutný pre splnenie klimatických záväzkov a zníženie emisií, hlavne v doprave. Predaje elektromobilov v prvej polovici roka 2025 dosiahli 72-tisíc kusov, čo predstavuje podiel 12 % zo všetkých nových áut, no stále zaostávajú za lídrami trhu, ako je Nórsko.
Emisie a environmentálny tlak
Doprava sa v Austrálii podieľa na celkových emisiách až 22 % a tento podiel neustále rastie. Odborníci predpokladajú, že do roku 2030 by mohla doprava prekonať všetky ostatné sektory a stať sa najväčším producentom emisií v krajine. Za účelom zníženia emisií o 62 až 70 % do roku 2035, čo je jeden z národných cieľov, bude nutné významne urýchliť prechod na elektromobily. Stanovenie záväzného termínu ukončenia predaja spaľovacích motorov sa v tomto smere považuje za kľúčové opatrenie.
Aktuálne predstavujú elektromobily iba približne 2 % z celkového počtu 21,7 milióna áut na austrálskych cestách. Táto nízka prevalencia elektromobility je alarmujúca najmä v porovnaní so štátmi OECD, ktoré už stanovili konkrétne dátumy zákazu predaja spaľovacích áut. Bez tejto hranice sa Austrália podľa analytikov môže ocitnúť pozadu vo vývoji smerom k udržateľnej doprave.

Inšpirácia a riziká zo zahraničia
Európska únia sa už dávnejšie zaviazala, že od roku 2035 budú všetky nové autá predávané výhradne s nulovými emisiami. Hoci boli zavedené výnimky pre vozidlá jazdiace na syntetické palivá, základný rámec ostáva prísny. Väčšina veľkých automobiliek, vrátane Volkswagenu, už prispôsobila svoje obchodné stratégie a urýchlila prechod na elektromobilitu. Príklad EÚ zároveň ukazuje, že absencia jasnej stratégie pre prechodné obdobie môže otvoriť priestor pre lobing a spomalenie reforiem. Ak sa Austrália rozhodne pre podobný krok, odborníci varujú pred nutnosťou lepšieho plánovania a prepracovanejšej legislatívy.
Na rozdiel od Nórska, kde elektromobily tvoria 98 % nových predajov, Austrália zatiaľ zaostáva pre nízku úroveň investícií do infraštruktúry a slabú podporu zo strany vlády. V Nórsku bola úspešná adopcia elektromobilov dosiahnutá agresívnymi dotáciami, oslobodením od daní a ďalšími výhodami, ako sú bezplatné parkovanie a jazda v pruhoch pre autobusy. Toto všetko bolo podporené silnou nabíjacou infraštruktúrou a ekologickou výrobou energie.
Hospodárske a sociálne výzvy
Prechod na elektromobilitu v Austrálii bude výrazne závisieť na znížení cien elektromobilov, ktoré sú momentálne vysoké a dostupné iba bohatším domácnostiam. Bez rozsiahlych dotácií, šrotovného či daňových úľav môže byť tento prechod sociálne nespravodlivý. Nabíjacia infraštruktúra je ďalším slabým miestom, najmä mimo mestských oblastí a na sídliskách, kde chýbajú možnosti domáceho nabíjania.
Okrem toho vyvstávajú obavy o ekologickú a etickú stránku ťažby surovín na výrobu batérií a otázky spoľahlivosti elektrickej siete pri masovom nabíjaní. Tieto výzvy zdôrazňujú potrebu strategického plánovania, ktoré vezme do úvahy aj dlhodobé náklady a dosah na spoločnosť a životné prostredie.
Austrália tak stojí pred kľúčovým rozhodnutím, či a ako sa zapojiť do globálneho trendu dekarbonizácie dopravy. Ak chce skutočne splniť svoje klimatické záväzky, bude musieť prijať podobne ambiciózny, no zároveň premyslenejší plán ako ten, ktorý dnes zásadne mení automobilový sektor v Európe.