Vo štvrtok 16. októbra 2025 došlo počas letu spoločnosti United Airlines z Denveru do Los Angeles k nečakanému a dramatickému incidentu. Let číslo 1093 musel núdzovo pristáť po tom, ako neznámy objekt vletel do kokpitu a rozbil vonkajšiu vrstvu čelného skla, pričom zranil pilota. Incident, ktorý sa odohral vo výške 11 kilometrov nad Utahom, otvára diskusiu o možných hrozbách pre letectvo na cestovných hladinách.
Prípad núdzového pristátia
Boeing 737 MAX 8 sa nachádzal vo výške približne 36 000 stôp, keď posádka zaznamenala silný náraz do čelnej časti lietadla. Sklo na strane prvého dôstojníka utrpelo vážne poškodenie – vonkajšia vrstva bola rozbitá, pričom úlomky skla z vnútornej vrstvy zranili pilota na ruke. Hoci kabína zostala stlačená vďaka viacvrstvovému dizajnu okien, situácia si vyžadovala promptnú reakciu. Pilot okamžite zahájil zostup o 10 000 stôp a lietadlo bolo nasmerované na najbližšie vhodné letisko v Salt Lake City.
Za necelú hodinu od kolízie sa podarilo bezpečné pristátie, po ktorom bola pre pasažierov zabezpečená náhradná doprava. Na palube sa nachádzalo 134 cestujúcich, z ktorých nikto neutrpel vážne zranenia. Zásah posádky v náročnej situácii prispel k bezproblémovému zvládnutiu krízy, hoci napätie medzi pasažiermi bolo podľa svedectiev citeľné.

Vyšetrovanie odhalí príčinu
Národný úrad pre bezpečnosť v doprave (NTSB) okamžite zahájil vyšetrovanie, aby presne určil pôvod neznámeho objektu, ktorý lietadlo zasiahol. Kľúčovým materiálom pre analýzu sa stalo poškodené čelné sklo, na ktorom boli zaznamenané stopy pripomínajúce obhorenie. Laboratóriá sa aktuálne zameriavajú na identifikovanie mikročastíc, ktoré by mohli naznačiť, či bol náraz spôsobený kozmickým odpadom, malým meteoritom alebo inými faktormi.
Aj keď samotný kapitán údajne označil objekt za „kozmický odpad“, odborníci zatiaľ považujú za pravdepodobnejšie, že išlo o meteorit. Možnosť zrážky s vtákom alebo meteorologickými fenoménmi, ako sú krúpy, bola vylúčená kvôli výške a jasnému počasiu. Špekulácie o meteorologickom balóne sa rovnako nepotvrdili, keďže v oblasti sa nevyskytoval žiadny oficiálne registrovaný balón.
Riziko z kozmického priestoru
Tento incident upozornil na rastúce riziko súvisiace s množstvom objektov v blízkom kozmickom priestore. Pravdepodobnosť zrážky komerčného lietadla s telesom z obežnej dráhy je síce extrémne nízka, odhadovaná na 1 ku biliónu, ale narastajúci počet väčších fragmentov kozmického odpadu monitorovaných NASA – aktuálne viac ako 25 000 kusov – zvyšuje potrebu diskusie o ochrane letectva pred hrozbami z vesmíru.
Vyšetrovanie zo strany NTSB sa očakáva v časovom horizonte jedného až dvoch rokov a jeho výsledky môžu priniesť cenné poznatky nielen pre letectvo, ale aj pre kozmický priemysel. Tento incident sa tak stáva dôležitým varovným signálom pre zvýšenie bezpečnostných opatrení v prostredí, ktoré je čoraz viac ovplyvnené aktivitami vo vesmíre.