Tradičné pohonné hmoty smerujú ku koncu: Nové emisné pravidlá pre diesely aj benzín na Slovensku
Automobilový priemysel na Slovensku a v celej Európskej únii (EÚ) vstupuje do nového obdobia prísnych environmentálnych regulácií. Opatrenia, ktorých cieľom je výrazné zníženie škodlivých emisií, postupne vytláčajú spaľovacie motory na okraj záujmu. Už od roku 2035 bude na území Únie platiť zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom, avšak sprísnené pravidlá začnú platiť ešte omnoho skôr. Najväčšie zmeny sa dotknú najmä majiteľov starších dieselov, no dotknú sa i benzínových vozidiel.
Nové emisné kontroly a povinný DPF filter
Európska komisia v spolupráci s Komisiou pre dopravu a cestovný ruch pripravuje novelu smernice o technických kontrolách, ktorá zásadne sprísni požiadavky na automobilové emisné stanice aj na Slovensku. Nový návrh smeruje predovšetkým na dieselové vozidlá staršieho dáta, ktoré sú často hlavnými producentmi pevných častíc a oxidu dusíka (NO2). Technické a emisné kontroly budú vďaka tejto regulácii vyžadovať využitie pokročilej meracej techniky schopnej nielen overiť prítomnosť, ale aj skutočnú funkčnosť filtra pevných častíc (DPF).

Zásadnou zmenou bude, že vozidlá staršie ako desať rokov od prvej registrácie budú musieť absolvovať technickú aj emisnú kontrolu každých dvanásť mesiacov, namiesto doterajšieho dvojročného intervalu. Táto povinnosť má za cieľ lepšie monitorovať technický stav starších áut a prísnejšie odstraňovať tie, ktoré nespĺňajú emisné limity.
Filtre pevných častíc, povinné u nových dieselov od roku 2009 (norma Euro 5), majú životnosť približne 200 000 až 250 000 kilometrov. Po upchatí strácajú svoju funkciu a ich výmena predstavuje pre majiteľa investíciu rádovo v stovkách až tisícoch eur. V minulosti boli časté nelegálne zásahy – odstránenie alebo softvérová deaktivácia DPF filtra, ktoré však doteraz jednoduché merania dymivosti nedokázali odhaliť. Nové nariadenie výrazne znižuje šancu takýchto obchádzok, keďže nefunkčný alebo chýbajúci filter znamená automatické neprejdenie technickou kontrolou a vyradenie vozidla z cestnej premávky.
Smernica proti stáčaniu kilometrov
Ďalším pilierom pripravovanej legislatívy je posilnenie boja proti manipulácii s odometrom – známemu stáčaniu kilometrov. Pri každej technickej kontrole bude aktuálny stav počítadla kilometrov automaticky nahlasovaný do novej centrálnej európskej databázy. Slovensko síce už podobný systém využíva, pri dovoze vozidiel zo zahraničia – najmä z Nemecka a Talianska – však stále existuje zvýšené riziko nelegálneho znižovania najazdených kilometrov. Celoúnijná databáza má tieto praktiky výrazne sťažiť a prispieť k vyššej transparentnosti sekundárneho trhu s ojazdenými vozidlami.
Nové pravidlá povedú k minimálnemu priestoru na podvody pri predaji jazdených áut a zvýšia dôveru spotrebiteľov i všetkých účastníkov trhu. Zároveň prispejú k postupnej obnove vozového parku, čo prinesie ekologickejšie a bezpečnejšie cesty pre všetkých.
Ekonomické dôsledky a ďalšie kroky
Sprísnenie emisných štandardov a kontrol predstavuje pre slovenský automobilový trh významnú výzvu. Najviac zasiahne majiteľov starších dieselových áut – práve tie musia rátať s častejšími a prísnejšími prehliadkami, ako aj s vysokými nákladmi pri problémových DPF filtroch. Viaceré vozidlá s nízkou zostatkovou hodnotou sa tak pravdepodobne stanú ekonomicky neudržateľnými a budú zo slovenských ciest postupne miznúť.
Opatrenia reflektujú rastúci dopyt po ekologických alternatívach, akými sú elektromobily a ďalšie nízkoemisné technológie. Slovensko a celá EÚ sa tak pripravujú na bezuhlíkovú budúcnosť v doprave a sprísneným dohľadom nad stavom vozidiel zároveň zvyšujú bezpečnostné a environmentálne štandardy na cestách.
Automobiloví vlastníci, predajcovia i servisné stanice by mali začať s prípravou na nové legislatívne požiadavky už dnes. Emisná revolúcia sa totiž nezadržateľne blíži – jej prvé prísne pravidlá nadobudnú účinnosť už v najbližších rokoch a zásadne zmenia podobu slovenského automobilového trhu aj každodenného života vodičov.