Koncom októbra schválili poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zaviedla nové pravidlá týkajúce sa limitov rýchlosti na chodníkoch. Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí zakotvenie maximálnej povolenej rýchlosti šesť kilometrov za hodinu, ktorá sa týka vybraných dopravných prostriedkov. Zákon, ktorý vyvolal veľký záujem verejnosti i zahraničných médií, vstúpi do platnosti 1. januára 2026.
Koho sa novela zákona dotkne
Stanovenie maximálnej rýchlosti chodcov, resp. pohybu na chodníkoch, sa v skutočnosti netýka osôb pohybujúcich sa pešo. V praxi táto úprava zasiahne užívateľov dopravných prostriedkov, ako sú korčule, skateboardy, bicykle, elektrické kolobežky či samovyvažovacie vozidlá. Zákon bude platiť aj pre cyklistov mladších ako desať rokov, ktorí jazdia na chodníku, a osoby dohliadajúce na ich pohyb.
Hoci sa novelizácia často označuje ako „rýchlosť chôdze“, v skutočnosti neobmedzuje samotné chodcov. Úprava zákona má za cieľ zabezpečiť väčšiu bezpečnosť na chodníkoch, kde v posledných rokoch narastá počet kolízií medzi pešími a užívateľmi elektrických dopravných zariadení.

Motivácia a ciele zavedeného zákona
Poslanci v novele reagovali na nepriaznivý vývoj nehodovosti na chodníkoch. Kritikov moderných dopravných prostriedkov, akými sú elektrické kolobežky, znepokojujú vysoké rýchlosti, ktoré sú častou príčinou kolízií s chodcami. Podľa štatistík z Bratislavy za prvý štvrťrok 2023 došlo k desiatim takýmto nehodám. V jednom prípade nastali tragické následky. Mnohé podobné incidenty navyše zostávajú nenahlásené.
Novela má pomôcť lepšie regulovať pohyb na chodníkoch a umožniť objektívne posúdenie prekročenia primeranej rýchlosti. Dodržiavanie limitu šesť kilometrov za hodinu má za cieľ znížiť riziko vážnych zranení pri strete chodcov s používateľmi dopravných prostriedkov, čím chce zákonodarca zabezpečiť chodníky ako bezpečnejší priestor.
Výzvy pri vymáhaní pravidiel
Jednou z hlavných otázok zostáva praktické vymáhanie nových pravidiel. Kritici návrhu upozorňujú, že polícia nemá k dispozícii účinné mechanizmy na kontrolu rýchlostí užívateľov dopravných prostriedkov na chodníkoch. Nízka vymožiteľnosť zákona môže viesť k jeho častej ignorácii, najmä ak nebudú jasne definované metódy merania alebo dôkazného konania.
Či novela skutočne prispeje k vyššej bezpečnosti na chodníkoch, ukáže až prax po 1. januári 2026. Medzitým sa očakáva, že diskusia o konkrétnych opatreniach na podporu zákona bude pokračovať na úrovni miest a samospráv, ako aj v radoch odborníkov a verejnosti.


