Slovenské železnice zažívajú historický úspech. Ministerstvo dopravy oznámilo, že Slovensko získalo rekordnú sumu 140 miliónov eur z európskeho grantového programu CEF (Connecting Europe Facility), čím prekonalo ostatných 26 členských štátov Únie. Tieto financie budú použité na modernizáciu kľúčových železničných tratí na východnom Slovensku a odstránenie desiatok rokov zanedbávanej infraštruktúry.
Najväčšie investície na východe Slovenska
Najviac z celkového balíka, konkrétne 100 miliónov eur, poputuje na modernizáciu trate Vydrník – Spišská Nová Ves. Tento úsek je v havarijnom stave, čo sa prejavilo v úplnom prerušení dopravy po kolapse mostnej konštrukcie. Modernizácia umožní zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 km/h, čím sa výrazne skráti čas cestovania. Celý projekt má trvať štyri a pol roka po ukončení verejného obstarávania.
Ďalšia veľká investícia smeruje na prípravu modernizácie trate Košice – Čierna nad Tisou, ktorá strategicky spája Európu s Ukrajinou. Tento úsek je mimoriadne dôležitý pre nákladnú dopravu, najmä v čase konfliktu na Ukrajine, keď slúži na humanitárnu pomoc a vývoz obilia.

Okrem toho sa plánuje rozsiahla rekonštrukcia železničnej stanice v Čiernej nad Tisou a modernizácia výhybiek v lokalite Barca, ktoré zlepší dopravu v železničnom uzle Košice. Nevyhnutná je aj modernizácia trakčnej meniarne v Ruskove na zlepšenie energetickej efektivity siete.
Bezpečnosť a technologický pokrok
Súčasťou balíka je aj inštalácia moderného zabezpečovacieho systému ETCS (European Train Control System) na 23 nákladných lokomotívach ZSSK Cargo a 29 osobných železničných vozidlách ZSSK. Tento systém výrazne zvyšuje bezpečnosť tým, že sleduje rýchlosť vlakov a v prípade potreby ich automaticky brzdí. Implementácia ETCS zabezpečí plynulejší prechod vlakov cez hranice s minimálnymi meškaniami.
Modernizácia železníc navyše eliminuje riziká nečakaných výluk a zlepšuje celkový komfort cestovania. Cestujúcich čakajú spoľahlivejšie služby na významných úsekoch východného Slovenska, ku ktorým patria zvýšená traťová rýchlosť, kratší čas cestovania a zmodernizovaná infraštruktúra staníc.
Investičný dlh a budúcnosť železníc
Hoci ide o najväčší úspech Slovenska v rámci čerpania európskych fondov v oblasti dopravy, táto suma rieši len časť obrovského investičného dlhu. Stav slovenských železníc je dôsledkom dlhodobého podfinancovania. Na obnovu zastaraných tratí, mostov a železničných uzlov by bolo potrebné vyše dvoch miliárd eur, pričom táto suma nepočítala s modernizáciou na úrovni európskych štandardov.
Bežní cestujúci pravidelne čelia pomalým jazdám na desiatkach kilometrov tratí, kde rýchlosť vlakov klesá na úroveň 30 až 50 km/h. Mnohé železničné stanice a zabezpečovacie systémy sú tiež zastarané, čo znižuje celkovú kvalitu a atraktívnosť železničnej dopravy.
Budúcnosť však vyzerá nádejne. Rekordná dotácia vytvára priestor na významné zlepšenia východoslovenskej železničnej siete a zároveň zvyšuje kredibilitu Slovenska pri získavaní ďalších európskych fondov. Výsledkom môžu byť efektívnejšie, rýchlejšie a bezpečnejšie železnice, aké si krajina zaslúži.