Slováci vo zvýšenej miere čelia novému typu podvodu prostredníctvom falošných SMS správ, ktoré sa maskujú ako nezaplatené účty za elektrickú energiu. Podvodníci prezentujú tieto správy ako oficiálnu komunikáciu renomovaných dodávateľov energií ako ZSE alebo VSE. V ostatných dňoch zaznamenali bezpečnostné úrady výrazný nárast počtu obetí tejto praktiky.
Premyslená taktika podvodníkov
Podvodníci využívajú pokročilé technologické a psychologické metódy, aby správy pôsobili maximálne presvedčivo. SMS správy často obsahujú logá energetických spoločností, známe skratky a jazyk, ktorý zákazníci poznajú z legitímnej komunikácie. Typickou stratégiou je zaslanie výzvy na okamžitú platbu údajného nedoplatku s varovaním, že v prípade nereagovania dôjde k prerušeniu dodávky elektriny.
Obete, vedené stresom a hroziacimi následkami, kliknú na pripojený odkaz, ktorý ich presmeruje na falošnú platobnú stránku. Táto webová lokalita následne zneužíva platobné údaje používateľov a v krátkom čase dochádza k finančnej strate. Polícia a bezpečnostní špecialisti zdôrazňujú, že slovenské energetické spoločnosti nikdy nežiadajú o úhradu faktúr prostredníctvom SMS. Oficiálne fakturačné doklady sú vždy distribuované poštou, e-mailom z adresy spoločnosti alebo prostredníctvom zabezpečeného online zákazníckeho portálu.

Reakcia energetických firiem a bezpečnostných orgánov
Energetické spoločnosti ZSE a VSE už vyjadrili svoje stanovisko a uviedli, že nevyužívajú SMS správy na účely fakturácie alebo žiadostí o platbu. Ich zástupcovia vyzývajú zákazníkov, aby takéto správy ignorovali a v prípade pochybností si autentickosť overili na oficiálnej zákazníckej linke spoločnosti. ZSE je možné kontaktovať na telefónnom čísle 0850 111 555, VSE na čísle 0850 123 333. Na týchto linkách sú zákazníkom pripravení pomôcť s rýchlym overením situácie.
Na zvýšený počet útokov reagovala aj polícia, pričom apeluje na občanov, aby venovali maximálnu pozornosť akejkoľvek nezvyklej komunikácii. Občanov nabádajú, aby neklikali na uvedené odkazy, okamžite zastavili akúkoľvek odpoveď na takéto správy a neposkytovali žiadne svoje bankové údaje. Experti na kybernetickú bezpečnosť navyše odporúčajú pravidelne aktualizovať svoje zariadenia a používať kvalitné antivírusové softvéry. Tieto nástroje efektívne chránia súkromie a zabraňujú prieniku škodlivých aplikácií do zariadenia.
Kybernetické hrozby pribúdajú, nutná je zvýšená opatrnosť
Tento prípad nie je na Slovensku izolovaný. Podobné phishingové kampane sa rozširujú naprieč rôznymi sektormi a v poslednej dobe sa zvyšuje ich intenzita a sofistikovanosť. Útočníci okrem energetických spoločností často imitujú aj dôveryhodné inštitúcie ako Slovenskú poštu či najväčšie slovenské banky.
Analýzy odborníkov naznačujú, že tento negatívny trend bude pokračovať a podvodné techniky budú ešte premyslenejšie. Preto je nevyhnutné, aby sa slovenskí spotrebitelia naučili včas rozoznať tieto hrozby a postupovali vždy rozvážne. V prípade podozrivej správy, ktorá vyžaduje okamžitú platbu alebo rýchlu reakciu, je najbezpečnejším riešením priamo kontaktovať údajného odosielateľa prostredníctvom jeho overených oficiálnych komunikačných kanálov.
Polícia v súčinnosti s veľkými firmami intenzívne pracuje na zmiernení dopadov týchto kybernetických útokov a zabezpečení záujmov obyvateľstva. Zároveň však zdôrazňuje, že najdôležitejším prvkom ochrany je predovšetkým individuálna pozornosť a dôsledná prevencia zo strany každého jednotlivca. Len zodpovedný prístup ku komunikácii a online aktivitám dokáže výrazne obmedziť finančné straty spôsobené vyspelými podvodmi v digitálnom prostredí.