Generálny riaditeľ európskeho zastúpenia automobilky Stellantis Jean-Philippe Imparato oznámil, že spoločnosť zvažuje uzavretie niektorých svojich závodov v Európe. Príčinou sú nízke predaje elektrických dodávok a ambiciózne emisné predpisy, ktoré presadzuje Európska únia. O situácii informovala agentúra AFP priamo zo závodu automobilky v severofrancúzskom Hordaine, kde sa vyrábajú ľahké úžitkové vozidlá značiek ako Citroën, Peugeot, Opel či Fiat.
Nedostatočný záujem o elektrické modely ohrozuje prevádzku závodov
Automobilový koncern Stellantis čelí vážnym problémom kvôli nižšiemu než očakávanému záujmu zákazníkov o elektrické verzie dodávkových vozidiel. Tento segment je pritom kľúčový vzhľadom na záväzné ciele EÚ, ktorá žiada do konca roka 2027 významne zvýšiť podiel elektromobilov v celkových predajoch úžitkových vozidiel. Ak automobilka nedokáže rýchlo obrátiť trend a zásadne nezlepší predaj svojich elektrických modelov, hrozí jej pokuta dosahujúca až 2,6 miliardy eur. Takýto finančný trest by si podľa spoločnosti vynútil drastické kroky, vrátane okamžitého uzatvárania niektorých výrobných kapacít.
Súčasne musel Stellantis pristúpiť k postupnému obmedzeniu produkcie obľúbených dieselových dodávok, ktoré dlhodobo predstavujú významnú časť predajov automobilky v úžitkovom segmente. Súčasná zákaznícka odozva na elektrické alternatívy však nedokáže vyrovnať pokles predajov tradičných modelov so spaľovacím motorom.

Tisíce pracovných miest v Európe môžu byť ohrozené
Negatívne dôsledky zvažovaného obmedzenia produkcie sa bezprostredne týkajú približne 1600 pracovníkov v závode v severnom Francúzsku, v meste Hordain, ktorý patrí k významným výrobným centrám úžitkových vozidiel skupiny Stellantis. Problematické dôsledky by sa však neobmedzili iba na Francúzsko. Automobilka má svoje výrobné závody aj v iných európskych krajinách, napríklad v Nemecku, Poľsku, Španielsku, Taliansku a Veľkej Británii. Uzatvorenie tovární by tak mohlo spôsobiť rozsiahle ekonomické škody naprieč celým kontinentom, pričom je ohrozených mnoho pracovných miest.
Zástupcovia automobilky poukazujú na to, že bez výrazného oživenia trhu s elektrickými úžitkovými vozidlami je pravdepodobné, že spoločnosť zostane bez iných možností než pristúpiť k núdzovým opatreniam. To by malo tvrdé dopady nielen pre samotného výrobcu vozidiel, ale aj pre miestne ekonomiky a komunity, ktoré dlhodobo závisia od týchto závodov ako dôležitého zdroja zamestnanosti.
Automobilka vyzýva na revíziu emisných cieľov EÚ
Stellantis upozorňuje, že súčasné záväzné ciele Európskej únie pre predaj elektrických úžitkových vozidiel patria medzi najnáročnejšie globálne. Reálne predajné výsledky však jasne signalizujú, že záujem zákazníkov je podstatne nižší, než sa pôvodne očakávalo, a to ohrozuje schopnosť automobilky stanovené ciele splniť. V prípade neúspechu bude výrobca nútený znášať vysoké pokuty, ktoré by mohli vážne narušiť jeho pozíciu a konkurencieschopnosť.
Imparato preto apeluje na Európsku komisiu, aby prehodnotila aktuálne emisné normy a časový plán ich zavádzania. Ak nebudú pravidlá flexibilnejšie a prispôsobené reálnym trhovým podmienkam, existuje riziko vážnych dôsledkov pre automobilový priemysel a množstvo pracovných miest naprieč Európou. Automobilový sektor podľa spoločnosti vyžaduje realistickejšie nastavené ciele, v opačnom prípade sa hrozba zatvárania výrobných závodov a prepúšťania stáva čoraz pravdepodobnejšia.