Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a mládeže SR plánuje rozšíriť možnosti slovného hodnotenia žiakov na základných školách. Novela školského zákona, ktorú rezort aktuálne predložil na medzirezortné pripomienkovanie, umožní učiteľom slovne hodnotiť aj správanie žiakov šiesteho až deviateho ročníka. Novinku by si mali osvojiť školy ako doplnok alebo alternatívu k tradičnému známkovaniu.
Slovné hodnotenie správania bude hodnotiacim opisom
Podľa ministerstva bude slovné hodnotenie správania žiaka zamerané na sledované prejavy jeho správania. Pôjde teda o hodnotiaci opis, ktorý jasne vystihne konkrétne aspekty správania žiakov v školskom prostredí. Rezort dodáva, že školy budú môcť naďalej využívať aj klasifikáciu, teda známku, alebo ich kombinovať so slovným hodnotením.
Slovné hodnotenie sa zameria na celkový rozvoj žiaka – opisovať bude nielen správanie, ale aj nadobudnuté vedomosti, zručnosti a schopnosti, ktoré si žiak osvojil pri plnení vzdelávacích cieľov. Pri výučbe na stredných školách a v niektorých predmetoch naďalej zostane klasická klasifikácia známkami alebo ich kombinácia so slovnými opisnými zhodnoteniami.

Zmeny aj v označovaní absolvovaných predmetov
Rezort školstva upozorňuje aj na navrhovanú zmenu v označení predmetov, v ktorých žiak nie je vôbec hodnotený známkou, slovným hodnotením alebo kombinovane. Doteraz bežne používaný výraz „aktívne absolvoval“ sa ukázal ako nejasný a mätúci.
Ministerstvo preto navrhuje používať výlučne jednoduchšie označenia: „absolvoval“, „neabsolvoval“ alebo „oslobodený“. Tieto jasné označenia umožnia rodičom i žiakom lepšie vnímať výsledky vzdelávacieho procesu na vysvedčeniach.
Väčšia flexibilita škôl a podpora individuálneho prístupu
Cieľom avizovanej zmeny zákona je, podľa rezortu školstva, umožniť učiteľom osobnejší a komplexnejší prístup k hodnoteniu žiakov. Slovné hodnotenia majú byť nástrojom, ako lepšie vystihnúť rozvoj osobnosti žiaka počas jednotlivých školských rokov.
Táto novela vychádza v ústrety požiadavkám odborníkov, vyučujúcich aj rodičov, ktorí dlhodobo žiadajú väčšiu flexibilitu v hodnotení žiakov a prihliadanie na ich individuálne zvláštnosti. Ak novela prejde aj ďalšími legislatívnymi fázami a schválením v parlamente, školy budú môcť nové pravidlá zaviesť už od nasledujúceho školského roka.