Možno ste si všimli, že mnohí vodiči parkujú svoje automobily s vytočenými prednými kolesami. Tento postup sa v posledných mesiacoch stal populárnym návykom, pričom ho motoristi opisujú ako užitočný trik zvyšujúci bezpečnosť vozidiel počas státia. Aj keď niektorí vodiči túto techniku kritizujú, na základe zistení odborníkov môže takéto parkovanie priniesť viaceré výhody bez výraznej hrozby nadmerného opotrebenia.
Kontroverzia medzi motoristami: Rýchlejšie opotrebenie?
Parkovanie vozidla s vytočenými kolesami využívajú vodiči najmä pri státí pri obrubníkoch alebo na svahoch. V prípade neočakávaného zlyhania ručnej brzdy sa automobil oprie kolesami o obrubník a neohrozí tak svoje okolie ani ďalšie zaparkované autá. Kritici však upozorňujú, že takéto parkovanie môže viesť k skoršiemu opotrebeniu dielov ako sú trojuholníkové ramená alebo čerpadlo posilňovača riadenia. Tieto obavy zdieľajú aj účastníci mnohých internetových diskusií, pričom argumentujú vysokými nákladmi na prípadné opravy týchto dielov.
Podľa odborných stanovísk motoristických špecialistov sú však tieto obavy neodôvodnené. Technickí experti ozrejmujú, že vytočená poloha kolies je pre komponenty zavesenia normálnou pracovnou polohou a nijak samotné diely nepoškodzuje ani neopotrebúva rýchlejšie. Často spomínané čerpadlo posilňovača riadenia pracuje výhradne počas chodu motora. Po jeho vypnutí sa činnosť čerpadla okamžite zastaví, takže samotná poloha kolies počas nečinnosti vozidla nemá na stav dielov žiadny negatívny efekt.

Kde sa reálne skrývajú riziká?
Aj napriek absencii priameho rizika existujú špecifické situácie, ktoré si vyžadujú zvýšenú pozornosť vodičov. Najčastejším potenciálnym nebezpečenstvom je prudký a dynamický rozjazd vozidla pri výrazne vytočených kolesách. Odborníci upozorňujú, že opakované náhle rozbehy môžu viesť k poškodeniu kľúčových komponentov zavesenia alebo hnacieho ústrojenstva. V takýchto prípadoch sú náklady na opravu často vysoké.
Zároveň je dôležité, aby vodiči dbali aj na bezpečný spôsob manévrovania na parkoviskách. Pokiaľ zabudnú, že ich vozidlo je zaparkované s vytočenými kolesami a prudko sa rozbehnú, môže dôjsť k nárazom, nechcenému pohybu vozidla či kolíziám s inými automobilmi. Odborníci preto odporúčajú rozvážne manévrovať najmä po naštartovaní a vždy primerane prisposobiť spôsob rozbiehania práve aktuálnemu natočeniu kolies.
Kedy je vhodné parkovať s vytočenými kolesami
Podľa motoristických špecialistov je parkovanie s vytočenými kolesami vhodné najmä v špecifických situáciách, ako je státie v strmých alebo náročných svahoch či na miestach, kde existuje riziko zlyhania ručnej brzdy. Táto metóda môže významne zvýšiť bezpečnosť stojaceho vozidla a zabrániť jeho nekontrolovanému pohybu, čo môže byť rozhodujúce pre ochranu majetku, ale aj životov.
Experti zároveň zdôrazňujú, že pokiaľ je táto technika využívaná správne, nemusí sa vodič obávať zrýchleného opotrebenia dielov riadenia či posilňovača. Odporúčajú ju teda používať v opodstatnených situáciách, no zároveň varujú pred spomínanými rizikovými manévrami, ktoré môžu neúmyselne poškodiť vozidlo či ohroziť bezpečnosť ostatných motoristov na parkovisku.