Plug-in hybridy, ktoré sa doteraz prezentovali ako ekologickejšia alternatíva k spaľovacím autám, aktuálne čelia kritike. Najnovšia analýza neziskovej organizácie Transport and Environment (T&E) odhalila, že tieto vozidlá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než sa pôvodne predpokladalo. Výsledky skúmania 800-tisíc áut z Európy ukazujú, že skutočnosť je oveľa horšia než výsledky laboratórnych testov.
Laboratórne testy vs. reálny svet
Analýza preukázala, že plug-in hybridy v reálnej prevádzke vypúšťajú len o 19 percent menej oxidu uhličitého než klasické benzínové alebo naftové autá. To je významne nižšia úspora, než akú sľubujú laboratórne testy, ktoré deklarovali až 75-percentnú redukciu emisií. Zatiaľ čo laboratórne hodnoty v minulosti naznačovali mimoriadnu ekologickosť, na cestách je situácia opačná.
V rokoch 2021 až 2023 vedci zaznamenali nárast rozdielu medzi laboratórnymi a reálnymi hodnotami emisií. Ak v roku 2021 plug-in hybridy produkovali 3,5-násobne viac emisií, než sa odhadovalo podľa štandardných testov, v roku 2023 tento rozdiel narástol na 4,9-násobok. Skutočná prevádzka tak jednoznačne odhalila, že štatistiky z laboratórií značne podceňujú znečistenie týchto vozidiel.

Chybný spôsob používania
Hlavným problémom sa javí byť spôsob, akým majitelia hybridov svoje vozidlá používajú. Analýza ukázala, že plug-in hybridy jazdia na elektrický pohon len počas 27 percent všetkých vykonaných jázd, hoci oficiálne testy predpokladali, že táto hodnota bude dosahovať až 84 percent. To priamo ovplyvňuje celkové emisie, keďže motory na fosílne palivá sú v prevádzke podstatne viac, než by mali byť.
Okrem toho výskum odhalil, že aj pri jazde na elektrinu tieto vozidlá znečisťujú ovzdušie viac, než by sa očakávalo. Ich elektrické motory nie sú dostatočne silné na úplne samostatnú prevádzku, čo spôsobuje, že spaľovacie motory zostávajú aktívne aj v situáciách, kedy by mali byť úplne vypnuté. Kombinácia týchto faktorov vedie k tomu, že plug-in hybridy takmer nedosahujú deklarované ekologické prínosy.
Budúcnosť mobility
Výsledky tejto správy prinášajú dôvod na zamyslenie pre výrobcov i spotrebiteľov. Zatiaľ čo plug-in hybridy sú na papieri považované za krok k ekologickejšej mobilite, ich skutočný prínos k ochrane životného prostredia je otázny. Európska únia už dlhodobo podporuje prechod na čisto elektrické autá, ktoré nevyžadujú spaľovanie fosílnych palív. Táto štúdia môže urýchliť tieto snahy, keďže ukazuje, že hybridy nie vždy napĺňajú očakávania, ktoré na ne boli kladené.
Z pohľadu životného prostredia sú plug-in hybridy aktuálne porovnateľné so spaľovacími autami. Ak majú byť skutočne ekologickou alternatívou, je nevyhnutné preskúmať nielen technologické riešenia, ale aj spôsob, akým ich vodiči využívajú. Táto kombinácia môže rozhodnúť o ich dlhodobej budúcnosti na trhu s automobily.